Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het gonst van de geruchten dat Jaguar de F-type zou vervangen door een sportwagen met middenmotor. Recent zagen we ook al de Corvette zijn lange bloedlijn verloochenen voor een plaatsje tussen het rijtje supercars met middenmotor. Is die – theoretisch optimale – positie echter wel zaligmakend voor een sportwagen met roeping?

Nee hoor, we zijn niet vergeten dat de laatste keer dat een wagen met motor voorin een GP in de F1 won alweer 60 jaar geleden is… We zouden ook niet durven in twijfel trekken dat, voor een racewagen, de MR-formule (Mid-engine, Rear-wheel drive) optimaal is: zowel in termen van gewichtsverdeling als bij het toevoegen van een underbody met veel downforce.

2019_ferrari_p80c_04

Welcome to the real world

Echter rijden we niet op slicks in een wereld vol curbstones. Flink wat sportwagens zullen zelfs amper of nooit een piste te zien krijgen. Er kunnen dus terecht vragen worden gesteld bij die hang naar een middenmotor. Temeer daar deze plaatsing ook zijn – veelal praktische – nadelen kent, zeker tegenover klassieke GT’s met de motor voorin.

2014_FTypeV6S-1

2014_FTypeV6S-352014_FTypeV6S-24

Zo durven middenmotors op de limiet wel erg levendig en bruusk in overstuur omslaan. Een van de redenen waarom je ze niet snel in een driftshow zal zien. Tevens zorgt die motor vlak achter de bestuurder voor flink wat hitte en overdadig motorgeluid bij continue snelheden dat best geweerd wordt, met diverse graden van succes afhankelijk van welk model beschouwd wordt.

Hobbyklussers

Ook de kofferruimte wordt beperkt of in het beste geval – zoals bij een Boxster – in twee gesplitst met een compartiment vooraan en achteraan. Echter, ook in die koffer achteraan zal de hitte van motor en uitlaat zijn werk doen om je lunch ongenodigd op te warmen of je reisbagage te kreuken.

DRIVR_wallpaper_lotus_evora_porsche_cayman_small

2013_porsche_cayman_vs_lotus_evora_23Cayman-vs-Evora---07-Nrpl

De F-type was een zuivere tweezitter, in tegenstelling tot de XK, maar bij een middenmotor is dat altijd het geval. Enige uitzondering in de sportwagengeschiedenis die ons te binnenschiet zijn de Ferrari 308 GT4, Mondial en recent(er) nog de Lotus Evora (rijtest). Dus vaarwel alle mogelijkheden tot het eventueel meenemen van kinderen of wat extra bagage. Ook hobbyklussers kunnen wat teleurgesteld zijn, want echt soepel werken is het niet aan een auto met middenmotor.

Het oog wil ook wat

De Miura wordt algemeen aanzien als een van de aantrekkelijke sportwagens aller tijden. Maar die had zijn motor dwars tegen de cabine liggen. We mogen echter gerust stellen dat niet alle sportwagens met middenmotor een even harmonieuze look hebben. De Mondial werd reeds hierboven aangehaald… Ook over het design van de Corvette C8 zijn erg diverse geluiden te horen. Het ‘cabine forward’- design botst immers hevig op het klassieke ontwerp van een GT, namelijk een erg korte versus een imposante neus.

2020_corvette_stingray_c8_20

2020_corvette_stingray_c8_012020_corvette_stingray_c8_04

Als bestuurder geeft het een bijzonder gevoel om steevast uit te kijken over een schijnbaar oneindige motorkap en ten alle tijden bewust te zijn van wat er daaronder schuil gaat. In het geval van bijvoorbeeld de F-type en de Continental GT draagt het bij tot de charme en de stijl van deze gracieuze bolides.Bij dergelijke sportwagens is het tevens minstens zo belangrijke klasse als snelheid uit te stralen.

Om al deze redenen, en omwille van het belang van diversiteit, hopen we dat de klassieke GT met motor in de lange snuit nog zijn bestaansrecht mag hebben in het komend decennium.