Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Mercedes-AMG-baas Tobias Moers heeft in zijn glazen bol laten kijken. Daaruit blijkt dat alle performancemodellen van Das Haus zich mogen opmaken voor een toekomst met elektrificatie en vierwielaandrijving.

Die laatste is een trend die al langer gaande is binnen het genre, en is bovenal gelinkt aan steeds toenemende vermogens waardoor de constructeurs zich genoodzaakt zien om alle kracht over de vier wielen te verdelen. Daardoor wordt de huidige C63 AMG de laatste in zijn soort, net als de S AMG, AMG GT en AMG-versie van de volgende generatie SL.

2015_AMG_GTs-14

2015_AMG_GTs-12015_AMG_GTs-11

Naast (al dan niet uitschakelbare) 4-Matic-vierwielaandrijving krijgen alle toekomstige AMG’s een vorm van elektrificatie. Eerste in lijn wordt een topversie van de AMG GT 4-Door, die daardoor zal concurreren met Porsche’s Panamera Turbo S E-Hybrid. Gelijkaardige systemen zullen dan hun weg vinden naar de rest van het gamma. Al is het nog niet geweten of het leeuwendeel van de modellen hun typische achtcilinder behouden zal, dan wel zal (moeten) inruilen voor kleinere motoren. De aanstormende uitstootnormen (en bijhorende boetes) zijn immers onverbiddelijk.

Oldschool

Wat dat betreft is het zo goed als zeker dat ook de V6’en van de huidige 45-modellen zal worden ingeruild door de geblazen viercilinder van de (CL)A-modellen onderaan de ladder. Deze puren intussen meer dan 400 pk uit hun tweeliter turbobenzines. Gecombineerd met de kracht van een of twee elektromotoren zou het systeemvermogen daarmee dus makkelijk verder kunnen oplopen. De kentering is met andere woorden duidelijk ingezet. Wie zijn AMG met andere woorden het liefst oldschool ziet heeft nog tot 2021 om zijn slag te slaan.