Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Eind volgend jaar commercialiseert Ford zijn Mustang Mach-E. Een puur elektrische SUV die op het nalatenschap teert van wat misschien wel de meest iconische Ford ooit is, maar verder niet  meer verschillend zou kunnen zijn. Lukt het de Mach-E om opnieuw zo disruptief te zijn als het origineel?

Het moeten verhitte discussies geweest zijn op de marketingafdeling bij Ford. Een puur elektrische SUV vernoemen naar het model dat groot geworden is met een atmosferische achtcilinder, dat vergt lef. Of was het plat opportunisme? Enfin, de toekomst zal het uitwijzen. Maar aangezien Jan Modaal nog steeds wild is van alles wat SUV is, valt er marketinggewijs misschien wel iets van te zeggen.

2020_ford_mustang_mache_electric_05

Volgens Ford is de Mach-E onmiddellijk herkenbaar als een Mustang ‘dankzij zijn typische stijlelementen zoals de lange, krachtige motorkap, de gespierde heupen, de assertieve koplampen en de typische achterlichten met drie strepen’. Wat ons betreft zien we toch vooral een uit de kluiten gewassen hoogpoter die hier en daar designelementen van de ‘Stang gestolen heeft maar voor de rest weinig met het origineel van doen heeft.

2020_ford_mustang_mache_electric_06

Maar net als bij de nieuwste iPhone draait het bij dit soort auto’s eerst en vooral om de technische specs. En wat dat betreft kan de Mach-E degelijke cijfers voorleggen. Autonomie? Tot 600 km (WLTP). Vermogen? Tot 465 pk en een koppel van 830 Nm. Of toch voor wie voor het de Mach-E GT met extra grote batterij (98,8 kWh) kiest. Deze sprint ook in minder dan 5 s naar de honderd en komt standaard met vierwielaandrijving, waar dat met de standaardbatterij (75,7 kWh) enkel achterwielaandrijving is. Verdere specs ontbreken evenwel nog voor het instapmodel.

2020_ford_mustang_mache_electric_04

Behalve het klassieke thuisladen, al dan niet met een speciale wallbox, biedt Ford ook de mogelijkheid tot snelladen, onder meer via de krachtige snelladers van Ionity-netwerk. Met een maximaal laadvermogen van 150 kW kan je zo op 10 minuten 93 km bijladen. Al gaat Ford er vanuit dat de Mach-E voor 80% van de tijd thuis zal worden geladen. Via de speciale Ford Connected Wallbox mag je rekenen op 62 km rijbereik per uur.

2020_ford_mustang_mache_electric_01

Behalve de hard- en software van de aandrijving innoveert de Mach-E ook met heel wat nieuwe technologieën die de Tesla-rijder niet vreemd in de oren zal klinken. Denk aan Phone as a Key’-technologie, over-the-air updates, draadloos Apple CarPlay, Android Auto en AppLink-apps en een gloednieuw Sync3-infotainmentsysteem. Inclusief een gigantisch verticaal aanraakscherm dat toch wel heel erg aan de Tesla Model S en Model X doet denken. Benieuwd of het ook even naadloos en innovatief werken zal.

2020_ford_mustang_mache_electric_03

De Mustang Mach-E zal pas eind volgend jaar gecommercialiseerd worden. Hoeveel de elektrische SUV zal kosten is voorlopig een goed bewaard geheim.

LEES MEER

’69 LM24 Revival: Ford GT heaven @ Spa

Mustang-wereldrecord voor Ford Belgium

Kort Getest: Ford Ranger Raptor (2019)