Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een supersporter op stelten, maar dan van Audi. Dat is de RS Q8.

We vragen ons oprecht af wie in de markt is voor een RS Q8 als er in dezelfde showroom ook een RS6 staat. Maar klaarblijkelijk is lokroep der SUV’s te groot om de aandrijflijn van diezelfde RS6 niet in de Q8 (rijtest) te proppen. Met de RS Q8 als resultaat.

2020_audi_rs_q8_suv_09

2020_audi_rs_q8_suv_082020_audi_rs_q8_suv_01

2020_audi_rs_q8_suv_10

Net als de RS6 maakt hij gebruik van de intussen vertrouwde 4,0-liter twin turbo V8 die ook hier goed is voor 600 pk en 800 Nm koppel (tussen 2.200 en 4.500 tpm). Het vermogen wordt standaard via het wel gekende quattro-systeem naar alle vier de wielen gestuurd en krijgt de steun van een milde-hybridesysteem net als cilinderuitschakeling. Tevens krijgt iedere RS Q8 standaard luchtvering, vierwielsturing, quattro sportdifferentieel op de achteras en elektromechanisch gestuurde antirolstangen.

2020_audi_rs_q8_suv_03

2020_audi_rs_q8_suv_022020_audi_rs_q8_suv_04

De twee ton zware SUV sprint daarmee in 3,8 s naar de 100 km/h, in 13,7 s naar de 200 km/h, om vervolgens bij 250 km/h al in de elektronische begrenzer te knallen. Hoewel we zo onze twijfels hebben over het geluid (gezien de benzinepartikelfilters), belooft Audi Sport een sportieve soundtrack dankzij de specifieke ontstekingsvolgorde 1-3-7-2-6-5-4-8 en een uniek uitlaatsysteem. Standaard komt de RS Q8 met 420 mm grote stalen remmen, maar voor wie het nog wat meer mag zijn heeft Audi ook 440 mm grote carbon keramische exemplaren in de aanbieding.

2020_audi_rs_q8_suv_11

2020_audi_rs_q8_suv_072020_audi_rs_q8_suv_05

De orderboeken voor ‘de snelste SUV van de Nürburgring‘ zijn bij deze geopend, met de eerste leveringen in het eerste kwartaal van volgend jaar. Hoeveel de RS Q8 bij ons zal kosten is momenteel niet geweten. Maar reken maar op een bedrag dat in lijn zal liggen van concurrenten zoals de X6 M, Cayenne (Coupé) Turbo en GLE 63 AMG.

LEES MEER

Eerste Test: Audi e-tron 55 quattro

Testnotities: Audi Q8 50 TDI quattro

Audi PB18 e-tron is de R8 van de toekomst