Een supersporter op stelten, maar dan van Audi. Dat is de RS Q8.
We vragen ons oprecht af wie in de markt is voor een RS Q8 als er in dezelfde showroom ook een RS6 staat. Maar klaarblijkelijk is lokroep der SUV’s te groot om de aandrijflijn van diezelfde RS6 niet in de Q8 (rijtest) te proppen. Met de RS Q8 als resultaat.
Net als de RS6 maakt hij gebruik van de intussen vertrouwde 4,0-liter twin turbo V8 die ook hier goed is voor 600 pk en 800 Nm koppel (tussen 2.200 en 4.500 tpm). Het vermogen wordt standaard via het wel gekende quattro-systeem naar alle vier de wielen gestuurd en krijgt de steun van een milde-hybridesysteem net als cilinderuitschakeling. Tevens krijgt iedere RS Q8 standaard luchtvering, vierwielsturing, quattro sportdifferentieel op de achteras en elektromechanisch gestuurde antirolstangen.
De twee ton zware SUV sprint daarmee in 3,8 s naar de 100 km/h, in 13,7 s naar de 200 km/h, om vervolgens bij 250 km/h al in de elektronische begrenzer te knallen. Hoewel we zo onze twijfels hebben over het geluid (gezien de benzinepartikelfilters), belooft Audi Sport een sportieve soundtrack dankzij de specifieke ontstekingsvolgorde 1-3-7-2-6-5-4-8 en een uniek uitlaatsysteem. Standaard komt de RS Q8 met 420 mm grote stalen remmen, maar voor wie het nog wat meer mag zijn heeft Audi ook 440 mm grote carbon keramische exemplaren in de aanbieding.
De orderboeken voor ‘de snelste SUV van de Nürburgring‘ zijn bij deze geopend, met de eerste leveringen in het eerste kwartaal van volgend jaar. Hoeveel de RS Q8 bij ons zal kosten is momenteel niet geweten. Maar reken maar op een bedrag dat in lijn zal liggen van concurrenten zoals de X6 M, Cayenne (Coupé) Turbo en GLE 63 AMG.
LEES MEER
Eerste Test: Audi e-tron 55 quattro