Tony Southgate, de man achter deze Le Mans-racer én winnaar, neemt ons mee rond zijn geesteskind en legt uit wat ’em zo bijzonder maakt.
Het Britse magazine Autosport interviewde Southgate in verband met de XJR-9 tijdens de Autosport-beurs in Birmingham. Southgate legt hij uit dat hij tijdens een van de vele windtunneltests al snel de voordelen zag van de achterste wielkastcovers. Covers die de XJR-9, net als vele andere Jaguar-racers uit de periode, samen met de Silk Cut-kleuren een erg typische look gaven.
Volgens Southgate zijn de covers cruciaal in het presteren van de circuitracer met atmosferische twaalfcilinder en leveren ze maar liefst 10% extra downforce op. Daardoor wordt zoveel downforce gecreëerd dat de carbon monocoque de volledige breedte van de auto in beslag neemt, kwestie van voldoende stijf te zijn.
Toemaatje: De XJR-9 in actie op Spa-Francorchamps!
MEER KIJKEN
Docu op Zondag: Norman Dewis, Jaguar Chief Test Driver (1920 – 2019)