Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Terwijl de productie van de nieuwe TVR Griffith momenteel op volle toeren zou moeten lopen, is het akelig stil rond de door Les Edgar overgenomen Britse sportwagenbouwer. Tot nu.

Of het te mooi was om waar te zijn durven we niet luidop zeggen. Maar de (zoveelste) wedergeboorte van het Britse TVR loopt opnieuw niet zonder slag of stoot. Nochtans lagen er mooie plannen op tafel.

2020_tvr_griffith_01

Met een geloofwaardige overnemer en dito team achter de schermen, zag de toekomst van de nieuwe Griffith er rooskleurig en geloofwaardig uit. Maar zoveel maanden/jaren later is het vooral heel erg stil rond het ambitieuze project. Zopas kwam daar echter verandering in met een brief van eigenaar Edgar naar alle potentiële klanten die reeds een aanbetaling gemaakt hadden.

Lekkend dak

Daarin legt Edgar uit dat de vertraging te wijten is aan een probleem met het dak op de productiesite in Ebbw Vale, Wales. Die 60.000 m2 grote site werd bekomen dankzij de lokale overheid, die tevens mee in het project investeert, maar blijkt dus niet in orde. Daardoor heeft het project de nodige vertraging opgelopen. Iets met TVR’s en lekkende daken… Over een binnenkopper gesproken. Ahum. Al is er ook goed of toch beter nieuws.

2020_tvr_griffith_03

Want Edgar heeft een nieuwe CEO aangesteld in de vorm van Jim Berriman. Berriman heeft zich eerder al bewezen bij Land Rover, BMW en Rolls-Royce, en is volgens Edgar de juiste man op de juiste plaats om het project terug op de rails te zetten. Ander goed nieuws is er met de bevestiging dat TVR zich heeft kunnen verzekeren van zijn deal met Ford in verband met de levering van Coyote 5,0-liter V8’s, en dat ook de de deal met Cosworth, die de motoren verder ‘tunen’ zal, eveneens doorgaat.

2020_tvr_griffith_05

Eén prototype

Los daarvan durft de TVR-eigenaar zich niet wagen aan nieuwe uitspraken in verband met serieproductie. En dat maakt de situatie er niet bepaald rooskleurig op. Dat er sedert het voorlopig enige rijdende prototype ook nog geen nieuwe prototypes gebouwd zijn, spreekt evenmin in het voordeel van het merk. Ook al werd dat bewuste exemplaar (dat onder andere tijdens het Goodwood Festival of Speed te zien was) zopas nog op kenteken gezet. Een voorzichtige aanzet die doet vermoeden dat serieproductie nog minstens een jaar (of twee) op zich laat wachten. Too little, too late? Laten we hopen van niet.

MEER LEZEN

Opgelijst: 6 TVR’s die het levenslicht nooit zagen

Octaansprookje: De TVR Tuscan van Pat Heald

Video: De beste auto(sport)geluiden van 2019