Alfa Romeo viert dit jaar zijn 110e verjaardag een heeft zichzelf en de Alfisti op een knap verjaardagscadeau getrakteerd: De Giulia GTA en GTAm!
Zelfs in standaard Quadrifoglio-versie is de Giulia een relatief lichte vierdeurs dankzij zijn carbon motorkap, dak en transmissietunnel. Maar er ligt uiteraard altijd meer op tafel. Een crash/circuitdieet later is het antwoord: zo’n 100 kg. De ingenieurs hebben zich laten inspireren door de Gran Turismo Alleggerita’s van weleer (en een klein beetje à la Jaguar XE Project 8) om zo tot de Giulia GTA en GTAm (‘m’ voor modificata) te komen. Die laatste is een extra circuitgeorienteerde versie zonder achterbank en met flinke kuipstoelen en zespuntsharnassen die het concept tot in het extreme doortrekt.
Zoals je dat van de topversie verwachten mag is het vermogen gestegen, zij het slechts met 30 stuks tot 540 pk om precies te zijn. De rest van de wijzigingen situeert zich op de assen met een 50 mm grotere spoorbreedte en heel wat extra aerodynamische hulpmiddelen zoals een carbon diffusor, titanium Akrapovic-uitlaat, carbon bumpers en een knoert van een vleugel en lexaan achter- en zijruitjes voor wie voor de GTAm-variant opteert. Daardoor sprint die laatste van 0 naar de 100 km/h in nauwelijks 3,6 s.
Alfa Romeo zal slechts 500 exemplaren van de GTA en GTA(m) bouwen. Maar hoe de verdeling precies zit is niet helemaal duidelijk. De lanceringsvideo bekijk je via volgende link!
MEER LEZEN
FCA en PSA smelten officieel samen
Eerste Test: Alfa Romeo Giulia & Stelvio (MY 2020)
Buitenkansje: Twee Italiaanse coachbuilds met Belgisch tintje