Fiat Chrysler Automobiles en Peugeot S.A. smelten nu ook officieel samen en worden zo de vierde grootste autobouwer ter wereld. Hoe het nieuwe concern zal heten is nog nog niet geweten.
Waar wijlen FCA CEO Sergio Marchionne niet in geslaagd is, is diens opvolger Mike Manley wel gelukt. Namelijk het fusioneren van FCA met een andere autoreus. Na tal van flirts met onder andere Renault en Nissan is het uiteindelijk PSA (Peugeot/Citroën/DS) dat aan het langste eind getrokken heeft.
Daaruit ontstaat de vierde grootste autobouwer ter wereld met een jaarlijkse productie van 8,7 miljoen voertuigen. Het zal bovendien een bijzonder rijke merkenportefeuille tellen met Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, FIAT, Jeep, Lancia, Maserati, Opel/Vauxhall en uiteraard Peugeot.
Kosten besparen
Het grote doel van de samensmelting is uiteraard kosten besparen. Dat zal enerzijds gebeuren via schaalvergroting. Maar anderzijds ook door gevoelig te snoeien in het aantal platformen van de groep. Meer dan 60 procent van de modellen zal daarom op relatief korte termijn op twee platformen gebouwd worden. Daardoor zouden beide bedrijven jaarlijks zo’n 3,7 miljard euro kunnen besparen.
Carlos Tavares wordt de CEO van het fusiebedrijf, terwijl FCA-voorzitter John Elkann bestuursvoorzitter van het nieuwe vehikel wordt. De raad van bestuur zal elf leden tellen, van wie de meerderheid onafhankelijke bestuurders. Welke rol Mike Manley, de CEO van Fiat Chrysler, zal spelen, is nog niet helemaal duidelijk.
CEO FCA, Mike Manley:
“Dit is een unie van twee bedrijven met ongelooflijke merken en een bekwaam en toegewijd personeelsbestand. Beide hebben de zwaarste tijden meegemaakt en zijn uitgegroeid tot behendige, slimme, geduchte concurrenten. Onze mensen delen een gemeenschappelijke eigenschap – ze zien uitdagingen als kansen om te worden omarmd en het pad om ons beter te maken in wat we doen.”
CEO PSA, Carlos Tavares:
“Onze fusie is een enorme kans om een sterkere positie in de auto-industrie in te nemen, omdat we de overgang naar een wereld van schone, veilige en duurzame mobiliteit willen beheersen en onze klanten producten, technologie en diensten van wereldklasse willen bieden. Ik heb er alle vertrouwen in dat onze teams met hun enorme talent en hun samenwerkende instelling erin zullen slagen maximale prestaties te leveren met kracht en enthousiasme.”
MEER LEZEN
Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 Puretech 225
Hoe er een stukje Seiko in de nieuwe Peugeot 208 geslopen is