Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De wereld is eindelijk nog eens een Nederlandstalig autoprogramma rijker: RTL7 is afgelopen zondag gestart met de reeks Cars and Characters. Het programma heeft tot doel unieke autoverhalen in beeld te brengen. Onderwerp van de eerste aflevering was de Targa Florio uit ’73.

Het mag niet verwonderen dat onze noorderburen gekozen hebben voor de Targa Florio editie ’73. Achter het stuur van de winnende bolide – een 911 RSR – zaten dat jaar immers Duitser Herbert Müller én Nederlander Gijs van Lennep. Het was tevens de laatste Mille Miglia oude stijl, nog deel uitmakend van het ‘World Sportscar Championship’. Een groeiend besef over de risico’s van een dergelijke stratenrace, zouden anno ’77 zelfs helemaal tot het einde ervan leiden. Ter herinnering, onze landgenoot Willy Mairesse won de Targa Florio zelfs tot twee maal toe, met zowel een overwinning voor Ferrari als Porsche.

Drivr Targa Florio 7

De aflevering van afgelopen zondag, die online terug te bekijken is door een account aan te maken op uitzending gemist, laat niet alleen Gijs zelf aan het woord maar geeft de man ook opnieuw het stuur van de winnende wagen in handen op die iconische Siciliaanse wegen. Wagen en rijder worden nog steeds herkend door de (oudere) locals, terwijl het geluid van de luchtgekoelde zescilinder boxer het plaatje compleet maakt. Lang geleden dat we een Nederlandstalig autoprogramma nog zo warm konden aanbevelen.

De echte winnaar

Die winnende wagen heeft trouwens een boeiend verleden. Enerzijds is het sowieso uniek dat een 911 met de overwinning ging lopen in een tijdperk gedomineerd door lage, specifiek ontwikkelde ‘sportwagenprototypes’. Anderzijds, is met name het verhaal van de nadagen van deze RSR intrigerend. Zoals in die tijd wel vaker gebeurde, denken we maar aan winnende 917K van Le Mans ’70 of de meest succesvolle 917 van allen, verkocht Porsche de 911 RSR die de Targa Florio ’73 won.

Drivr Targa Florio 1973 2

Deze RSR, chassisnummer 911.360.0588, werd nog tijdens seizoen ’73 opgekocht door Roger Penske om aan de andere kant van de Atlantische Oceaan te gaan racen. Al snel belandde dit icoon in andere handen, om richting het einde van de jaren ’70 van het toneel te verdwijnen. Pas in de jaren ’00 dook deze RSR terug publiekelijk op tijdens Rensport Reunion in Laguna Seca. Toeval wil dat ook Porsche er net stond te blinken met een Martini 911 RSR met racenummer 8 uit hun museum… Deze laatste was echter chassis 911.360.0020, die nummer 9 droeg tijdens die bewuste Targa Florio van ’73. Deze wagen – met Kinnunen en Haldi achter het stuur – werd toen derde op 18 minuten van de winnaar.

Stickertje

Afgelopen zomer nog, paradeerde de échte winnaar van Targa Florio ’73 op Goodwood Festival of Speed. Zelfs voorzien van een opvallend stickertje dat de echtheid kenbaar visueel wenst te onderstrepen. De RSR die Porsche in zijn bezit heeft, draagt daarentegen vandaag de dag opnieuw het nummer 9 én de groene voorbumper. Alles is dus opnieuw net als in ’73…

MEER LEZEN

Video: Met de Jaguar XE SV Project 8 naar de Targa Florio

Slidshow: Daniel Riccardo rijdt de Targa Florio

Unrestricted: De app voor roadtrips kortbij en ver weg