Na de relance en het succes van de retrogeïnspireerde 991 Targa brengt Porsche het model terug naar de 992-generatie van de 911. De nieuwe Targa is meteen als Targa 4 en Targa 4S .
Net zoals bij zijn voorganger tracht de Targa het beste van een traditionele cabriolet te combineren met de typische looks van een klassieke Targa. Over de modelgeneraties en decennia heen sleutelde Porsche veelvuldig aan het concept, met ietwat afwijkende generaties 993, 996 en 997 als gevolg. Diens glazen panoramisch openschuivend dak was echter niet zonder problemen, waardoor Porsche sinds de 991 voor een tussenoplossing heeft gekozen. Diezelfde tussenoplossing van elektrische kapbediening en retrolooks keert nu als vanzelfsprekend terug op de 992.
De uitgaande Targa was echter niet vrij van kritiek. Vooral dan in het departement winddeflectie. Iets waar Porsche naar eigen zeggen nu een oplossing voor heeft gevonden dankzij een manueel installeerbare winddeflector en een lichtere glaspartij. Volautomatisch openen en sluiten van de complexe constructie neemt wel nog steeds 19 s beslag.
Net als bij zijn voorganger is de nieuwe Targa steevast vierwielaangedreven. Kopers hebben de de keuze uit een 385 pk sterke basisversie Targa 4 of de 450 pk sterke Targa 4S. Beide modellen zijn iets sneller geworden dankzij een geoptimaliseerde vierwielaandrijving met minder verlies van aandrijfkrachten. En de installatie van een 8-traps PDK. Voor het eerst kan er ook gekozen worden voor een handgeschakelde 7-bak. Al is die ‘no cost option’ wel voorbehouden voor de Targa 4S. Daarmee sprint de nieuwe Targa is tussen de 3,6 en 4,2 s naar de 100 km/h en naar een onbegrensde topsnelheid van tussen de 289 en 304 km/h.
Wat wel gebleven is is het relatief hoge gewicht van de Targa. Ook nu weegt de Targa immers 40 kg meer dan de 911 Cabrio 4S en 110 kg meer dan de 4S coupé. En tikt de 992 Targa af op minstens 1.665 kg. De Targa 4S doet daar nog eens 10 kg bij. Al is het maar de vraag of het typische Targa-clientèle daarvan wakker ligt.
De nieuwe 911 Targa-modellen komen bij ons op de markt vanaf augustus 2020. Prijzen starten bij 131.866 euro voor de 911 Targa 4 en bij 147.596 euro voor de 911 Targa 4S. Zelf een exemplaar configureren doe je via deze link.
MEER LEZEN
Test: Porsche 911 Targa 4 (2014)