Met zijn opgefriste looks en een extra focus op sportieve rijeigenschappen lijkt de nieuwe Lexus IS geknipt voor de veeleisende Europese chauffeur. Maar de nieuwe IS zal bij ons niet beschikbaar zijn. Een gemiste kans?
Tot spijt van wie het benijdt is de opgang van de SUV nog steeds gaande. Vooral in het middensegment vallen er slachtoffers en dan vooral in de categorie van de compacte middenklassers. Nu was de IS nooit de populairste in zijn genre. Enerzijds vanwege het beperkte aanbod motoren, anderzijds door het gebrek aan een break. Maar IS- en Lexus-fanaten in het algemeen, konden het comfort, raffinement en legendarische betrouwbaarheid van het model nog altijd smaken.
De nieuwe IS (modeljaar 2021) is echter niet helemaal nieuw maar een doorgedreven update van het reeds bestaande platform. De sedan groeide weliswaar in alle richtingen, en komt daarmee op de dimensies van de huidige (G30) 3-Reeks, maar gebruikte nog steeds hetzelfde platform – zij het ophangingsgewijs fel aangepast voor extra stijfheid en precisie.
De nieuwe IS is de eerste Lexus die ontwikkeld is op Shimoyama, Toyota’s gloednieuw test- en ontwikkelingscomplex voor ‘chassis dynamics’ en siert daardoor een rist verbeteringen met het oog op extra sportiviteit. Als vanzelfsprekend zijn de voorste dubbele driehoeken gebleven, maar dankzij nieuwe gesmede armen en lichtere wielhubs is het onafgeveerd gewicht gedaald opdat de veren 20% stijver konden worden. Extra verstevigingen rond de voor- en achterophanging en C-stijl zorgen dan weer voor een stijver koetswerk. En voor het eerst zal de IS ook beschikbaar zijn met 19-duimers.
Die laatste zullen standaard zijn voor wie voor de extra sportieve F-Sport kiest en maken deel uit van een pakket met onder andere adaptieve dempers, gesmede BBS 19-duimers en een Torsen-sperdifferentieel (op achterwielaangedreven modellen).
Dat de nieuwe IS een overgangsmodel is wordt duidelijk in het interieur waar alles erg herkenbaar blijft voor wie momenteel al IS rijdt. Dat kreeg immers een kleine update met hoofdzakelijk een nieuwe 10,3-duims aanraakscherm met Apple CarPlay en Android Auto-functie. Ongetwijfeld een verademing voor wie zich tot op heden moest tevreden stellen met Lexus’ standaard infotainmentsysteem.
Waarom Lexus voor een gedegen facelift heeft gekozen, beter dan een volwaardig nieuw model is niet meteen duidelijk. Maar geruchten over een mogelijke samenwerking met Mazda voor een nieuwe achterwielaangedreven middenklasser (met een zes-in-lijn benzine) zouden een mogelijke verklaring kunnen zijn om waarom de Japanners een reeds 7 jaar oud platform verder leven inblazen.
Voor ons Europeanen maakt het in ieder geval weinig uit, want bij ons zal de nieuwe IS dus niet beschikbaar zijn. Benieuwd of dat voor de volwaardige opvolger anders zal zijn. Maar zolang we en masse SUV’s blijven kopen/leasen, is de kans klein dat de compacte sedan terug naar het Oude Continent komt.
MEER LEZEN
Maatwerk: Lexus LC 500 Convertible (2020)