Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het is al eventjes geleden dat Donkervoort deze pagina’s passeerde. Maar met de nieuwe D8 GTO JD-70 heeft de Nederlandse constructeur opnieuw iets om vieren.

Wist je dat een Donkervoort gemiddeld de 7e auto is in de garage van een typische klant? Het zegt ongetwijfeld iets over het type klant van het bedrijfje uit Lelystad – al zit het prijskaartje van het gemiddelde exemplaar daar uiteraard ook voor iets tussen. In ruil krijg je echter een van de meest extreme rijdergeoriënteerde vierwielers voor de straat. Ooit.

Gebaseerd op de ‘standaard’ D8 GTO is deze JD-70 stichter Joop Donkervoort’s 70e verjaardagscadeau voor zichzelf en de ultieme expressie van Colin Chapman’s Seven-concept. Waar bedrijfjes zoals Caterham en afgeleiden de Seven-traditie vooral in ere houden is Donkervoort het concept blijven innoveren, met de in 2011 geïntroduceerde D8 als resultaat.

2020_donkervoort_d8_gto_jd70_04

2020_donkervoort_d8_gto_jd70_022020_donkervoort_d8_gto_jd70_03

Met de D8 GTO heeft Donkervoort zich finaal gedistantieerd van de Seven van weleer dankzij een in-huis ontwikkeld en gebouwd carbon chassis, afgewerkt met carbon koetswerkpanelen voor de ultieme combinatie van stijf- en lichtheid. Onder de kap ligt dan weer een in de lengte geplaatste Audi 2,5-liter vijfcilinder turbo die goed is voor 415 pk en 560 Nm koppel. En dat in een autootje dat minder dan 700 kg op de weegschaal zet (680 kg om precies te zijn).

2020_donkervoort_d8_gto_jd70_08

2020_donkervoort_d8_gto_jd70_052020_donkervoort_d8_gto_jd70_062020_donkervoort_d8_gto_jd70_01

Donkervoort noemt deze D8 GTO JD-70 ‘s werelds eerste ‘2G supercar’ en doelt daarbij uiteraard niet op connectiviteit of ander geneuzel in de marge, maar op de bochtencapaciteiten van de auto. Om tot meer dan 2G laterale kracht te kunnen verteren installeerde Donkervoort aangepaste Intrax-schokdempers, samen met specifieke Nankang AR-1 semi-slicks en verbeterde het verder de aerodynamica en downforce van de auto, zonder daarbij te moeten grijpen naar extra vleugels of andere opzichtige opsmuk. Iets waar de firma naar eigen zeggen erg trots op is. Tevens biedt het voor het eerst ook ultra-lichtgewicht stuurbekrachtiging aan. Vast geen overbodigheid bij zoveel zwaartekrachtgeweld.

2020_donkervoort_d8_gto_jd70_07

Niet voor niets vergelijkt Donkervoort zijn creatie met het geweld van een Apollo-raket. De sprint naar de 100 km/h van de pure achterwielaandrijver neemt slechts 2,7 s in beslag, terwijl de snelheidsmeter iets meer dan 5 s later al de 200 km/h passeert. Maar deze D8 GTO is ook ‘schoner’ dan ooit dankzij de (verplichte) installatie van een partikelfilter en tikt daardoor af op een gemiddelde CO2-uitstoot van slechts 191 g/km. Donkervoort bouwt maximaal 70 exemplaren bij de bijzondere GTO en daarvan zou reeds de helft besproken zijn. Lang niet mis als je weet dat prijzen voor de D8 GTO starten bij 200.000 euro, plus opties. Meer info op Donkervoort.com.

MEER LEZEN

Donkervoort: Alle modellen op een rij (incl D8 GTO)

Wat de Dallara Stradale zo bijzonder maakt

Rijtest: Tramontana R-Edition