Audi heeft zijn e-tron en afgeleide e-tron Sportback van een extra scheut elektropeper voorzien. Daardoor tikken beide puur elektrische SUV’s in ‘S’-trim nu af op een gezonde 503 pk en 973 Nm koppel.
Of er in de toekomst ooit een e-tron RS komt weten we niet. Maar met de eerste S-afgeleide geeft Ingolstadt alvast een voorzet voor het extra sportievere werk. De e-tron S en e-tron S Sportback onderscheiden zich door het extra spoorbreedte (+5 cm) en de installatie van een extra elektromotor. Waar de reguliere e-tron één elektromotor op elke as heeft, is dat voor de e-tron S één elektromotor op de vooras en twee stuks op de achteras.
Dat heeft volgens Audi verscheidene voordelen. Zo ligt met deze configuratie de klemtoon niet alleen op de achteras, deels doordat de motor vooraan pas bijspringt als het nodig is. Ook verhoogt het volgens de Duitsers de efficiëntie van de aandrijflijn, terwijl achteraan voor het eerst elektrische vectoriële koppelverdeling in het spel is. De adaptieve luchtvering heeft tot slot ook nog een S-specifieke ijking gekregen die in functie van de rijsituatie en de instellingen de rijhoogte kan doen variëren tot 76 mm.
Met zijn gewonnen elektromotor stijgt het maximumvermogen van de e-tron 55 quattro van 408 pk en 664 Nm naar 503 pk en 973 Nm. Daardoor sprint de extra sportieve neofiet in slechts 4,5 s naar de 100 km/h. Een winst van 2,1 s in vergelijking met de reguliere variant. Zijn topsnelheid is dan weer gestegen van 200 km/h naar 210 km/h.
Uiterlijk herken je de e-tron S en e-tron S Sportback aan hun aangepaste bumpers en de rest van de typische S-addenda. En ook binnenin vinden we typisch aanpassingen met onder andere sportievere stoelen en tal van S-badges.
Beide elektrisch aangedreven S-modellen worden in de herfst van 2020 op de Europese markt geïntroduceerd. In België start de basisprijs van de Audi e-tron S bij 97.100 euro. Voor de e-tron S Sportback is dat minstens 99.110 euro.
MEER LEZEN
Eerste Test: Audi e-tron 55 quattro