Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Voor zij die vreesden dat de vierde generatie Skoda Octavia RS er enkel als plug-in hybride zou zijn is er goed nieuws. De Tsjechen lanceren de sportieve berline en break immers ook met klassieke benzine- en dieselmotor.

Terwijl de eerste tests van de nieuwe Octavia RS met plug-in hybride aandrijving nog moeten gebeuren, lanceert Skoda al twee nieuwe varianten die het RS-aanbod nog wat breder maakt. De Octavia, die als vanouds op het platform van de VW Golf staat, sluit daarmee aan bij het drieluik Golf GTE, GTI en GTD en krijgt met andere woorden dezelfde motorisaties aangeboden. Zij het telkens onder de noemer Octavia RS.

2020_skoda_octavia_rs_benzine_diesel_04

2020_skoda_octavia_rs_benzine_diesel_032020_skoda_octavia_rs_benzine_diesel_01

Geen verrassingen dus wat betreft techniek of peekaa’s. Zo beschikt de benzineversie over een 245 pk en 370 Nm sterke 2,0-liter TSI turbobenzine, terwijl de dieselversie een 200 pk en 400 Nm sterke 2,0-liter krijgt – al dan niet met optionele vierwielaandrijving. Die laatste is er evenwel enkel met 7-traps DSG, waar je ‘de purist’ nog bij de benzineversie de keuze krijgt uit een handgeschakelde zesbak of optionele Direktschaltgetriebe.

2020_skoda_octavia_rs_benzine_diesel_02

Prestatiegewijs zijn beide motorisaties weliswaar aan elkaar gewaagd met een sprint naar de 100 km/h in minder dan 7 s en een topsnelheid van 250 km/h. Net iets beter/sneller dan wat de plug-in hybride Octavia RS in de aanbieding heeft, zeg maar.

MEER LEZEN

Officieel: Skoda Octavia RS IV (2020)

Rijtest: Skoda Kodiaq RS

Reportage: Achter de schermen bij Skoda Motorsport België