Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Alles wat je moet weten over Audi’s eerste elektrische SUV e-tron.

Hoewel de onthulling van de e-tron eerst voorzien was voor de Audi-fabriek van Vorst, waarde e-tron in elkaar wordt gestoken, kozen de Duitsers uiteindelijk toch voor iets exotischere San Francisco. Niet toevallig de thuisstad van die andere grote speler op de markt van elektrische SUV’s, zijnde Tesla. Na Jaguar met zijn elektrische SUV i-Pace en Mercedes met zijn elektrische SUV EQ, is Audi nu de derde grote speler die weerwerk wil bieden tegen de Tesla Model X. En binnenkort zal ook BMW zich in de debatten mengen met een elektrische versie van de X3 (iX3).

2018_audi_etron_suv_elektrisch

Skateboardconstructie

Het concept van de e-tron is bijzonder gelijk aan dat van zijn concurrenten. Onder de nieuwe architectuur zit een skateboardconstructie voor de batterijen, waardoor het zwaartepunt laag ligt. Daaraan gekoppeld zitten twee elektromotoren die elk één as bedienen waardoor ook deze e-tron vierwielaangedreven is. Met een volle batterij rijdt de e-tron zo’n 400 km ver volgens de nieuwe WLTP-cyclus. Minder ver dan de Jaguar, Mercedes en Tesla die in theorie met respectievelijk 480 km (WLTP), 450 km (WLTP) en 415 km (NEDC) net iets verder kunnen komen.

2018_audi_etron_suv_elektrisch

De e-tron heeft een vermogen 402 pk en 660 Nm koppel en sprint daarmee in minder dan 6 s naar de 100 km/h (een exact cijfer is er nog niet) en naar een begrensde topsnelheid van 200 km/h. Minder snel dan zijn concurrenten. Maar daartegenover belooft Audi wel constante prestaties, net als het feit de e-tron zijn volledige lading kan leegrijden op topsnelheid.

Oranje remklauwen

De e-tron is bewust erg klassiek gelijnd en gaat daardoor perfect op in de rest van het Audi-gamma. Uitzondering zijn de standaard oranje remklauwen die zijn hoogvoltagekarakter moeten beklemtonen. Daarbij valt ook op dat zaken zoals de grote Audi-grille, ondanks het ontbreken van een klassieke verbrandingsmotor, gebleven zijn.

2018_audi_etron_suv_elektrisch

2018_audi_etron_suv_elektrisch2018_audi_etron_suv_elektrisch

Achter de grille zit evenwel nog steeds een klassieke radiator die helpt om het batterijpakket op temperatuur te houden (tussen de 35 en 65 graden). En indien nodig kan zelfs de airconditioning worden ingeschakeld om het batterijpakket te koelen.

Camera’s als buitenspiegels

Andere technische hoogtepunten zijn de remmen die volgens het brake by wire-principe werken, en waarbij de eerste 0,3 g vertraging puur op de elektromotors is, en optionele camera’s die de buitenspiegels vervangen. Het beeld word dan geprojecteerd op twee schermen op de hoeken van het dashboard. Dat dashboard is overigens al even conventioneel en Audi-esque als de rest van de e-tron.

2018_audi_etron_suv_elektrisch2018_audi_etron_suv_elektrisch

2018_audi_etron_suv_elektrisch

Wie zijn e-tron wil opladen moet tussen de 30 minuten (via een 150 kw sterk Ionity laadpunt) en 8,5 uur (bij 11 kw) geduld hebben. Wie thuis een 22 kw sterke en slimme snellader installeert heeft na iets meer dan 4 uur terug een volle batterij. In Duitsland zal de Audi e-tron quattro beschikbaar zijn vanaf 80.000 euro. In België zullen de prijzen in dezelfde orde van grootte liggen.