Ford USA heeft zopas de nieuwe Bronco wereldkundig gemaakt. De retro-geïnspireerde offroader komt er in twee koetswerk- en modelvarianten en is beschikbaar met vergaande personalisatie. Nu al goed voor meer dan 200 opties. Een carrière in Europa zit er (voorlopig) evenwel niet in.
Na jaren van speculatie, geruchten en spionagebeelden is de 6e generatie Bronco eindelijk officieel. Zoals dat tegenwoordig bon ton is speelt de Bronco volop de kaart van retrodesign en mikt daarmee op nostalgici en Jeep’s Wrangler in het bijzonder. Net als de Wrangler komt de Bronco er in twee koetswerkvarianten, zijnde een korte tweedeurs en langere vierdeurs. En krijgt de line-up de toevoeging van de Bronco Sport. Een iets minder capabele ‘lifestyleversie’ gericht naar iets meer on-roadgerichte SUV’s zoals de Jeep Renegade.
Zoals je dat van een gedegen offroader mag verwachten beschikt de full fat Bronco over moderne hardware voor het betere offroadwerk zoals een standaard Dana AdvanTEK differentieel op de vooras en een Dana44 AdvanTEK achteras, gesteund door een onafhankelijk voorophanging en passieve veren en dempers. Optioneel is er echter nog de keuze uit straffer materiaal zoals dempers van Bilstein, elektronisch vergrendelbare Spicer Performa-TraK-differentiëlen en een automatische modus voor de inschakelbare permanente vierwielaandrijving. Bij zijn introductie zal de Bronco beschikbaar zijn met geblazen vier- en zescilinder motoren en en zowel een manuele 7-bak als optionele 10-trapsautomaat, afhankelijk van de motorkeuze en/of het uitrustingsniveau.
Aan de binnenzijde keert het retrodesign van het exterieur uiteraard terug. Al wordt de ambiance gedomineerd door een bijzonder groot en centraal gemonteerd aanraakscherm dat standaard 8-duim en optioneel tot 12-duim groot is. Zoals je dat van een offroader in deze klasse verwachten mag is het interieur bestand tegen weer en wind en vochtigheid in het bijzonder.
Handig, aangezien je het koetswerk in een spreekwoordelijke handomdraai kunt strippen van dak en deuren. Een ingreep die volgens Ford kinderspel is ‘in vergelijking met dat van concurrenten die dezelfde functionaliteit aanbieden’. Een duidelijk sneer naar de Wrangler, zeg maar.
Hoewel de nieuwe Bronco, net als voorgaande versies, uitsluitend bestemd is voor de Verenigde Staten is het niet helemaal uitgesloten dat Ford het model alsnog naar linksgestuurd Europa brengt. De markt voor SUV’s is immers nog steeds niet tanende, terwijl retro-SUV’s zoals de Wrangler, G-klasse of Defender nog steeds tot de verbeelding spreken.
MEER LEZEN
Test: Ford Kuga 2.5 PHEV ST-line X (2020)