Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het rommelt binnen Ford over het wel of niet ontwikkelen van een nieuwe Focus RS. Vooral dan vanwege de Europese CO2-doelen die kost wat kost gehaald moeten worden. Maar nu lijkt het erop dat COVID19 de volgende generatie van de uberhatch echt de doodsteek geeft.

Let daarbij wel op het woordje ‘lijkt’, want officieel is de beslissing nog niet. Ook al citeert de Franse website Caradisiac welgeplaatste bronnen binnen Ford Europa die het tegendeel beweren. De reden waarom er geen nieuwe Focus RS komt is tweeledig. Enerzijds de gewraakte gemiddelde CO2-uitstootnorm van 95 g/km die sowieso nadeliger is voor kleine(re) modellen, en anderzijds de extra moeilijkheden voor de sector in verband met de heersende COVID19-pandemie. Voor Ford, dat sowieso al onder de nodige druk staat, wordt het dus puzzelen om te kunnen overleven.

Focus RS Performance Pack

Dat niet iedereen binnen Ford achter zo’n beslissing zou staan, spreekt voor zich. Zeker in Europa is de commerciële en publicitaire status van de Focus RS minstens zo belangrijk als die van de hyper exclusieve GT of blue-collar Mustang. En ook wat betreft het aantal verkochte units heeft de RS het nooit slecht gedaan. Zeker niet wat betreft de meest recente generatie die voor het eerst ook mondiaal verkocht werd en zeker in de Verenigde Staten heel wat afnemers vond. Kers op de taart was de oranje Heritage Edition speciaal voor het Verenigd Koninkrijk in een gelimiteerde oplage van 50 exemplaren.

Advocaat van de duivel

Toch spelen we al graag eens advocaat van de duivel en stellen we ons luidop de vraag of het nu echt een ramp is dat er geen vierde generatie Focus RS komt? Mocht er nieuwe RS komen dan wordt deze immers opnieuw krachtiger, maar vooral ook zwaarder en duurder. De kans is immers groot dat Ford naar een soort van hybridesetup kijkt en de achteras elektrificeert. Zowat de enige manier om de prestatie/CO2-balans in evenwicht te krijgen. Ongetwijfeld gunstig voor de prestaties in rechte lijn en een handvol rondetijden, maar minder relevant in dagelijkse omstandigheden. Om nog maar te zwijgen van de ge- en verbruikskosten op middellange tot lange termijn.

Focus RS Performance PackFocus RS Performance Pack

Wat ons betreft ligt piek-hot hatch immers al een tijdje achter ons. Iets wat de peperdure, maar messcherpe en relatief lichte Mégane RS Trophy R overigens bewijst – zij het op zijn eigen manier. Diens minder is meer filosofie bewijst immers dat steeds krachtiger, meer complexe en zware uberhatches slechts voor korte tijd soelaas bieden. Maar geen blijvers zijn. Wie weet houden we het dus beter bij de nostalgie van de eerste, twee en derde generatie Focus RS. De eerste met zijn innovatieve RevoKnuckle-ophanging, de tweede met zijn welklinkende vijfcilinder en de derde met zijn efficiënt GKN-achterdifferentieel en bijhorende ‘driftmodus‘.

MEER LEZEN

UK Only: Ford Focus RS Heritage Edition

Met de Ford Focus RS naar Cars & Coffee Rijsel

ShootOut: Ford Focus RS 2.3 vs Subaru WRX STi