Net voor zijn vertrek naar Aston-Martin zwaait AMG CEO Tobias Moers af met het orgelpunt van de AMG GT-bloedlijn. En dat in de vorm van de enige echte AMG GT Black Series.
Hoe en waarom AMG een Black Series prepareert is nog steeds niet helemaal duidelijk. Deze AMG GT is immers pas het 6e model die die eer te beurt valt. De saga begon in 2006 met de nogal mediocre SLK maar werd snel opgevolgd door de naar verluidt briljante CLK Black Series. Daarna schonk Affalterbach ons de sinistere SL 65 Black Series om vervolgens aan de slag te gaan met de tweede generatie CLK Black Series en de uiterst gelimiteerde SLS Black Series.
Vandaag voegt AMG daar een 6e model aan toe in de vorm van de AMG GT Black Series. Net als bij zijn voorganger hebben Moers en de zijnen de sportieveling van kop tot teen herbekeken met een fel herziene aandrijflijn, ophanging en (actieve) aerodynamica voor absolute (circuit)prestaties, deels geïnspireerd op de GT3-variant van de AMG GT.
Starten doen we onder de nieuwe en imposante carbon motorkap waar we een grondig herziene M178 twin-turbo V8 (met unieke LS2-code) terugvinden. De vierliter is onder andere voorzien van een unieke flat plane crank voor meer vermogen, hoger in de toeren en grotere turbo’s voor een verhoogd maximumvermogen van 730 pk tussen 6.700 en 6.900 tpm en 800 Nm koppel tussen 2.000 en 6.000 tpm. Al dat vermogen wordt naar de achteras gestuurd via een versterkte 7-trapsautomaat met dubbele koppeling, richting twee unieke Michelin Pilot Sport Cup 2 R MO 1A banden (285 mm voor-, 335 mm achteraan). Al heeft AMG ook nog een setje hardere Pilot Sport Cup 2 R MO 2 rubbers in de aanbieding.
Hoewel de Black Series naar de 100 km/h sprint in 3,2 s en naar een topsnelheid van 325 km/h draait de auto in de eerste plaats om circuitprestaties. Vandaar ook de focus op aerodynamische efficientie dankzij een uitgekiend spoilerpakket rondom voor in het totaal ruim 400 kg bij 250 km/h. Grote blikvanger is uiteraard de hoog uitstekende getrapte carbon achtervleugel met actieve aerofoil die zich al dan niet automatisch ontplooid.
Qua ophanging leunt de Black Series dan weer dicht aan bij de AMG GT R Pro van afgelopen jaar. Al werd het binnenwerk van de actieve dempers herzien voor nog meer precisie en controle. Geen wonder dus dat AMG zijn zinnen gezet heeft op het Nürburgring-record dat momenteel op het palmares staat van de Aventador LP 770-4 SVJ met een knaltijd van 6:44.97.
Hoeveel exemplaar AMG van de AMG GT Black Series zal bouwen is momenteel nog een goed bewaard geheim, net als het prijskaartje. Al zullen de gefortuneerde geïnteresseerden hun persoonlijk exemplaar vast en zeker al lang en breed besproken hebben.
MEER LEZEN
Mercedes strijkt plooien E 63 AMG verder glad