Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Blasfemie toen het Britse bedrijfje Lunaz Design vriend en vijand verraste met een elektrische conversie voor Jaguar’s bloedmooie XK120 Fixed Head Coupé. Zijn zes-in-lijn ‘XK’ maakt immers integraal deel uit van de beleving. Maar voor Lunaz laatste creaties, een tot EV ongevormde Rolls-Royce Phantom V en Silver Cloud, zijn we daarentegen wél te vinden.

Het omvormen van klassiekers tot EV wint snel aan tractie. Niet alleen door OEM’s, die voorzichtig met het idee aan het experimenteren zijn, maar vooral via onafhankelijke bedrijfjes die meer en meer oudjes van hun (soms nogal anonieme) interne verbrandingsmotor ontdoen, en vervangen door een stel lithium-ionbatterijen en een of meerdere elektromotor(en).

2020_lunaz_rolls_royce_phantom_v_electric_04

Over het nut van zo’n conversie kan je je heel wat vragen stellen. Zeker in het geval van auto’s zoals Ferrari’s, Porsches, Aston Martins of Jaguars waar de motor net centraal is in de beleving. In het geval van een klassieke Rolls-Royce is dat evenwel anders. Zijn motor tikt immers vooral op de achtergrond en ‘het luidste wat je als passagier horen zal is zijn elektrisch klokje’, althans zo wil de overlevering.

2020_lunaz_rolls_royce_phantom_v_electric_02

Marketingwoorden die tot voor kort minder waar waren dan wat Goodwood je wou doen geloven, maar die dankzij Lunaz waarheid worden. Hun nieuwste creatie, een tot EV omgebouwde Phantom V en Silver Cloud limousine, rijden nu immers puur elektrisch dankzij een elektromotor en een batterijpakket dat respectievelijk 120 kWh en 80 kWh groot is. Het rijbereik? Meer dan 400 km aan typische (stads)snelheden, aldus Lunaz.

2020_lunaz_rolls_royce_phantom_v_electric_01

2020_lunaz_rolls_royce_phantom_v_electric_052020_lunaz_rolls_royce_phantom_v_electric_032020_lunaz_rolls_royce_phantom_v_electric_07

Lunaz doorgedreven aanpak gaat echter veel verder dan enkel het verwijderen van de oude mechanische ingrediënten voor meer modern spul. Onderhuids heeft het het chassis aangepakt met extra versteviging en zijn er upgrades voor de remmen en de besturing. Zonder daarbij de originaliteit uit het te verliezen. Want met uitzondering van de laadpoort onder de originele benzineklep, zijn beide Rolls’ identiek aan het origineel. Inclusief het interieur dat ondanks de toevoeging van de dual zone airco, verborgen schermpjes en split audio voor bestuurder en passagiers, trouw blijft aan de charme van het origineel. Zelfs aan de inputs voor de ‘gas’ en remmen heeft Lunaz bewust gewerkt, zodat ze zo trouw mogelijk zijn gebleven aan dat van het origineel.

2020_lunaz_rolls_royce_phantom_v_electric_06

Beide klassieke Rollers zijn in feite de geknipte kandidaten voor dergelijke omvorming. Het meergewicht van de batterijen is immers verwaarloosbaar en irrelevant, terwijl de stille werking en het grote hoeveelheid extra koppel onderin net bijdraagt aan de beleving. Bij Rolls-Royce zelf blijft het intussen opvallend stil rond een puur elektrisch model en/of aandrijflijn. Onder andere omdat er volgens de Britten momenteel nog onvoldoende vraag is. Bij Lunaz spreken ze dat echter tegen en voorzien ze nu al 30 slots die vermoedelijk snel zullen besproken zijn – ondanks een prijskaartje van minstens 350.000 à 500.000 pond.

MEER LEZEN

Met de Rolls-Royce Dawn over het Alpine trail

Docu op Zondag: Met een Rolls-Royce Shadow naar de Noordpool

Officieel: Rolls-Royce Cullinan