De Mk8 Golf GTI is nauwelijks in de showrooms geland of Volkswagen doet er al een schepje bovenop met de 300 pk sterke ClubSport.
Nu wordt het verwarrend. Gebruikte VW de Clubsport-benaming bij de vorige generatie nog voor twee speciale modellen die ongeveer halfweg de Mk7-cyclus landden, dan verschijnt de special nu in enkelvoudige vorm bij het begin van de Mk8-carrière. De 2020 Golf GTI Clubsport leunt met zijn 300 paarden en verplichte DSG7-bak bovendien dichter aan bij de uitgaande TCR, maar dat wil Wolfsburg liever niet gezegd hebben.
Ringspecial
Lichter is de nieuwe ClubSport dus niet, maar volgens VW wel 13 seconden sneller over een rondje Ring dan de reguliere GTI met 245 paarden (7:54 vs. 8:07). Daarvoor zorgt het extra vermogen (+55 pk en +40 Nm voor een totaal van 400 koppelmomenten), de verlaging van -15mm met extra camber op de voorwielen), herziene demper- en veersettings alsook de toepassing van het elektromechanische VAQ-sperdifferentieel. Grotere remmen zorgen dan weer voor de nodige vertraging, terwijl de Special Mode specifiek werd ontwikkeld voor uitdagende omlopen zoals de Nordschleife, waar de extra stuurfeedback allicht ook van pas komt.
Het geheel wordt digitaal gedirigeerd door de Vehicle Dynamics Manager, die volgens VW een nieuwe standaard moet zetten in het voorwielaangedreven hot hatch-segment – met name door hogere bochtensnelheden te ontsluiten. In rechte lijn is de ClubSport alvast goed voor een sprint naar de 100 in minder dan 6 seconden en 250 km/u voluit. Esthetisch pakt de neofiet tot slot uit met een hertekende voorbumper die de opvallende LED-lichten van de reguliere GTI achterwege laat. Prijzen zijn nog niet bekend.
MEER LEZEN:
Drieluik: Volkswagen lanceert de Golf GTI, GTD en GTE