Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met 360 pk is de 508 PSE de krachtigste productiewagen die Peugeot ooit heeft uitgebracht. Tevens is het de eerste keer dat Peugeot Sport met elektrische ondersteuning aan de slag moet om de emissies te drukken. Of de competitiearm daar van meet af aan in geslaagd is?

Of de legendarische GTi-badge nog ooit op een Peugeot gaat figureren, is lang niet zeker. Voor Peugeot symbiliseert dat embleem weliswaar een mooie periode, maar ook een tijd die niet meer met de huidige rijmt. Vandaar dat de eerste sportieveling sinds de machtige 308 GTi een nieuw PSE-embleem krijgt, dat voor Peugeot Sport Engineered staat en hoe dan ook elektrificatie ondergaat. De 508 bijt op dat vlak de spits af, als sedan maar ook meteen als station met quasi identieke prestaties.

Waar komen de 360 paarden precies vandaan?

Bekijk de plug-in mechaniek in detail en je kan niet anders dan gelijkenissen met de 3008 Hybrid4 zien: een 1.6 turbobenzine van 200 pk, gekoppeld aan een eerste elektromotor van 110 pk die vooraan in de automatische achtbak zit en een tweede van 113 pk die de achterwielen aandrijft. Geeft dat in de crossover nog een systeemvermogen van 300 pk, dan is dat in de 508 PSE plots 360 pk hoewel de vermogens van de individuele motoren gelijk is gebleven.

De vermogensstijging komt dus van de manier waarop de beschikbare energie gebruikt wordt, zij het ten koste van de elektrische autonomie. In de Hybrid4 bedraagt die immers 59 km volgens de WLTP-cyclus, terwijl dat voor de PSE maar 42 km is in optimale omstandigheden. Genoeg om de CO2-uitstoot naar 46 gram per kilometer terug te dringen.

Tot zover de aandrijflijn, hoe zit het met het onderstel?

Omdat de PSE-versie op 20-duimers met plakkerige Michelin Pilot Sport 4S-banden rolt, hebben de adaptieve dempers een specifieke afstelling gekregen. Ook opvallend zijn de forse remschijven van 380 mm, die gegrepen worden door fluogroene zuigers met vier pistons om het rijklare gewicht van om en bij de 2 ton overtuigend tot stilstand te brengen.

Door de heroriëntering van elektrische autonomie naar elektrische boost passeert de 100 km/u voortaan in 5,2 seconden, terwijl de staande kilometer in 24,5 seconden wordt afgehaspeld. Aan 250 km/u vindt de elektronica het welletjes, allicht om het accupakket van 11,5 kW te schonen. Aan een klassiek stopcontact top je de li-ions af in 7 uur, met 16 Ampère kan het in 4 uur en met 32 Ampère in 1u45. In dat laatste geval verplicht Peugeot je wel om de boordlader van 7,4 kW in optie erbij te nemen, want anders is thuisladen beperkt tot 3,7 kW.

En is de binnenkant, heeft die ook een transformatie ondergaan?

Ziet het exterieur van de 508 PSE er best dreigend uit met zijn zwarte accenten en extra spoilerwerk, dan verschilt het interieur niet zoveel van de GT-versies. De digitale tellers zijn weliswaar blitser en de stoelen overtrokken met een sportieve bekleding, maar verder is het vooral vaste prik. De belangrijkste wijziging komt trouwens uit onverwachte hoek: een lager opgestelde bestuurdersstoel die de rijhouding verbetert en terloops ook wat extra hoofdruimte ontsluit.

Over naar het hoofdstuk rijden dan maar.

Schakel de pook van de automatische e-EAT8 transmissie in Drive en je krijgt de keuze uit vijf rijmodi: Electric, Comfort, Hybrid, Sport en 4WD voor op glibberige ondergrond. In de praktijk schakel je vooral tussen Electric (met de mogelijkheid om de elektrische autonomie op te sparen), Hybrid (voor normale verplaatsingen) en Sport (om de 360 gecumuleerde paarden te ervaren).

Dat de adaptieve dempers gestaag mee evolueren, valt eerlijk gezegd niet zozeer op. Op de keper genomen is de 508 PSE zeker geen comfortabele cruiser, maar ook lang niet zo stug geveerd als je van de laagprofielbanden zou verwachten. Wel merkbaar is dat de stuurweerstand en de gasrespons almaar gretiger worden naarmate je naar het volle potentieel schakelt. Dus zullen we de Sport-modus maar eens activeren om te zien hoe Peugeot Sport met de nieuwe Engineered-toevoeging omgaat?

En avant!

Met alle systemen op scherp komt de 508 PSE in ieder geval gewillig over. Het gebrek aan gasrespons dat eigen is aan geblazen motoren met een klassieke automaat wordt hier netjes gemaskeerd door de onmiddellijke krachtontplooiing van de elektromotoren. Dat geeft het klassieke deel van de aandrijflijn dan weer de kans om op adem te komen en de brandstofcavalerie te verzamelen, waarna deze 508 gezwind naar de horizon snelt.

De overgangen tussen elektrokracht en benzinevermogen zijn bovendien onopvallend, in tegenstelling tot de zestienhonderd an sich. Die moet namelijk serieus aan de bak om zijn prestatiepotentieel te realiseren, met hoge toerentalregimes en best wat motorgeluid tot gevolg. Ondanks een turbo en twee elektromotoren blijft het immers een kleine viercilinder die bijna twee ton staal moet mobiliseren.

Klinkt allemaal goed maar niet spectaculair, klopt dat?

Klopt, de rest van het dynamische plaatje is eerder neutraal van aard. Betekent dat zowel het stuur- als het remgevoel zich niet negatief laten opmerken maar evenmin positief onderscheiden, wat samen met de geëlektrificeerde aandrijflijn voor een eerder braaf rijgedrag zorgt. Toegegeven, de voortrein stuurt fluks in middels het kleine stuurtje van de standaard i-cockpit, maar betrekt de bestuurder ook niet bovengemiddeld bij de pret.

Daarnaast valt de grip van de integrale aandrijving zelfs op nat wegdek nauwelijks te doorbreken, tenzij je te snel de bocht in duikt en met onderstuur geconfronteerd wordt. Op de achtergrond zijn er namelijk zoveel stuureenheden en ESP-programma’s actief dat je als bestuurder nog maar weinig inspraak hebt op grip of slip. Nochtans was dat altijd de forte van Peugeot Sport, dat doorgaans meer betrokkenheid uit zijn auto’s wist te halen dan Peugeot zelf. In het geval van de 508 PSE is het vooral extra snelheid geworden, zonder meer.

En het verdict na deze korte kennismaking?

De tijdsgeest wil dat plug-in hybrides vooral op hun verbruik beoordeeld worden, meer nog dan op hun prestaties. Na een paar uur rijden op een gemengd traject verkondigt de boordcomputer gemiddeld 4,3 kWh en 8,3 liter benzine per 100 km. Dat laatste komt vooral omdat de verbrandingsmotor stiekem ook als generator fungeert in de 508 PSE, om ervoor te zorgen dat er altijd genoeg energie in de batterijen zit om de volle 360 pk te genereren. In Sochaux bedekken ze dat nadeel met de vlag van Peugeot Sport, al is het nog maar de vraag of die entiteit genoeg met de 508 Hybrid heeft kunnen (of mogen) doen om zo’n beladen badge te verdienen.

PEUGEOT 508 PSE (2020)

MOTOR: 1,6-liter, vier-in-lijn turbobenzine + 2 elektromotoren, CILINDERINHOUD: 1.598 cc, SYSTEEMVERMOGEN: 360 pk, MAX. KOPPEL: 520 Nm, AFMETINGEN L/B/H: 4,75/1,96/1,40 m, LEEGGEWICHT: 1.850 kg, VERSNELLING: 8-traps, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPHANGING: MacPherson/multilink, BANDEN: 245/35 R20 (rondom), Michelin Pilot Sport 4S OPGEGEVEN VERBRUIK: 2,03 l/100 km (46 g CO2/km) (WLTP), TOPSNELHEID: 250 km/u (begrensd), 0-100 KM/H: 5,2 s, VANAFPRIJS: 65.136 euro, Score: 4/5

MEER LEZEN:

Officieel: Peugeot 308 (2021)

Buitenkans: Unieke Peugeot 205 T16 onder de hamer

Veiling: Het Musée de l’Aventure Peugeot houdt Uitverkoop