Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

DS timmert al sinds 2009 aan de weg naar boven, maar met de gloednieuwe DS 9 mikt het naar eigen zeggen verder dan ooit. Is dit de DS die de laatste twijfelaars over de streep trekt?

Hoewel het lijstje Franse luxesleeën van voornamelijk Citroën-makelij bijzonder lang en indrukwekkend is, heeft de constructeur zijn mojo de laatste decennia ietwat verloren. Met de C6 leverde het nochtans een laatste keer een geloofwaardige kandidaat aan. Maar de lokroep van voornamelijk Duitse makelij klonk nog steeds te fel, waardoor de productie na minder dan 25.000 exemplaren gestopt werd. Of deze DS 9 dan als spirituele opvolger mag gezien worden? Niet helemaal.

2021_ds9_phev_02

Het design van de quasi 5 m lange plug-in hybrid (PHEV) breekt immers fors met de stijlelementen van die van zijn (in)directe voorgangers – los van een krampachtige in de C-stijl verwerkte knipoog naar het Strijkijzer van weleer. Of hoe deze Neuf zijn roots dan toch niet helemaal vergeten is. Nu ja…

Beenruimte

DS’ laatste speelt dus allerminst de retrokaart en sluit qua looks nauw aan bij de designtaal van de rest van het gamma. Nostalgici die op een hedendaagse interpretatie van het origineel hadden gehoopt, zijn er met andere woorden aan voor de moeite. Comfort staat uiteraard wel hoog op de agenda – met veel beenruimte voor- en achterin en vier uitgesproken zitplaatsen die elk voorzien zijn van zetelkoeling en -verwarming alsook een massagefunctie. De ruiten bestaan dan weer uit 3,96 mm breed dubbel gelaagd glas.

2021_ds9_phev_07

Wanneer we voor de (test)gelegenheid zelf eens gechauffeurd worden, vallen ons algauw enkele zaken op: een genereuze hoeveelheid beenruimte, een goede akoestiek (of toch voor zover je over gladgestreken asfalt glijdt) en degelijk meubilair met het voor DS typisch horlogebandmotief. Tegelijk merken we ook enkele pijnpuntjes op zoals (te) harde hoofdsteunen, een rugleuning die – in tegenstelling tot die van de DS 7 Crossback – niet verstelbaar is en een ophanging die op het eerste zicht niet kan wedijveren met die van zijn hydropneumatische voorvaders van weleer.

Complexe vraagstukken

Deze DS 9 staat dan ook op het intussen alomtegenwoordige PSA-platform EMP2 (Peugeot 508/3008/5008, DS 7, Citroën C4, C5 Aircross, etc) en komt daarmee met een vrij klassieke setup van MacPherson-torens vooraan en een multilinkconfiguratie achteraan. Al wordt die setup gelukkig wel bijgestaan door elektronisch gestuurde telescopisch hydraulische dempers die, met hulp van een camera die het wegdek scant, individueel aangestuurd kunnen worden voor optimale reacties onder diverse omstandigheden.

2021_ds9_phev_102021_ds9_phev_11

2021_ds9_phev_14

2021_ds9_phev_122021_ds9_phev_01

In de praktijk komt de combinatie vooral goed tot zijn recht op biljartvlak asfalt of bij grotere oneffenheden waar de secundaire ophangingskarakteristieken – mede dankzij het hoge gewicht – beter verteerd worden. Maar bij kleine oneffenheden of meer complexe vraagstukken raakt de op papier nochtans vrij intelligente ophanging net iets te vaak het noorden kwijt om uit te blinken. En daar zitten de relatief forse 19- en optioneel zelfs 20-duimers zeker voor iets tussen. Al bij al hadden we qua veercomfort gewoon meer verwacht. Want daarmee zou deze DS 9 zich pas écht weten onderscheiden van wat er momenteel al op de markt is.

PHEV

Diezelfde sensatie worden we ook gewaar wanneer we zelf achter het stuur kunnen kruipen van beide plug-in hybrides, zijnde E-Tense 225 (pk) en E-Tense 360 (pk) 4×4 die zijn aandrijflijn deelt met zustermodel Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered (PSE). Beide versies beschikken over een 1,6-liter turbobenzine met 180 pk of 200 pk en worden bijgestaan door één of twee elektromotoren en een 11,9 kW grote lithium-ionbatterij die tot 48 km (WLTP) puur elektrisch rijbereik belooft.

2021_ds9_phev_08

2021_ds9_phev_032021_ds9_phev_13

Net als collega Ken Divjak in de Peugeot mocht ondervinden is ook hier de combinatie op zijn best wanneer de batterij over voldoende inhoud beschikt. De zestienhonderd heeft het op zijn eentje soms iets lastiger als gehoopt en klinkt bij wijlen toch iets minder geraffineerd als verwacht. Daar tegenover staat dan wel een (op papier) erg laag verbruik van slechts 1,5 – 1,6 l/100 km. Of toch voor wie hem zo vaak als mogelijk aan de stekker hangt.

Snufjes

Qua comfort en snufjes schiet de DS 9 op zich niet tekort met onder andere een infraroodcamera met voetganger-, fiets-, en dierendetectie (DS Night Vision), automatisch parkeersysteem, standaard actieve LED-verlichting en Focal-geluidssysteem met 14 speakers. Maar echt innoveren doet de limousine niet, daar we al die systemen reeds kennen van de 7 Crossback en intussen vrij courante zaken zoals stuurverwarming schitteren door afwezigheid.

2021_ds9_phev_04

DS Automobiles mikt met deze 9 naar eigen zeggen op zowel de beter uitgeruste 3 Reeksen, C-Klasses, A4’s, XE’s en Giulia’s als op de instapversies van diezelfde concurrenten in een klasse hoger. Maar toch zal deze 9 het wat ons betreft vooral van zijn fiscaal vriendelijke motoren moeten hebben, net als zijn vrij rijkelijke basisuitrusting die – zeker tegenover de catalogi van de Duitsers – veel waar voor je geld biedt. Bovendien maken de Fransen rijkelijk gebruik van met leder (of Alcantara) beklede oppervlakken; iets wat bij de beoogde concurrentie wel al eens anders durft te zijn.

2021_ds9_phev_06

Conclusie

Wie met de komst van deze DS 9 op een nieuw strijkijzer voor de 21e eeuw had gehoopt, zal iets of wat teleurgesteld zijn. Daarvoor is het design van de vierdeurs immers te conventioneel en te braaf en de ophanging (wat ons betreft) te weinig gesofisticeerd. Maar de 9 heeft gelukkig wel andere troeven in huis. Zoals een frisse en fiscaalvriendelijke kijk op luxe en rijcomfort in de prijscategorie tussen de 55.000 en 70.000 euro.

DS 9 E-Tense 225 (2021)

MOTOR: 1,6-liter, vier-in-lijn turbobenzine + elektromotor, CILINDERINHOUD: 1.598 cc, SYSTEEMVERMOGEN: 225 pk, MAX. KOPPEL: 320 Nm, AFMETINGEN L/B/H: 4,93/1,93/1,46 m, RIJKLAAR GEWICHT: 1.914 kg, VERSNELLING: 8-traps, automaat, AANDRIJVING: voorwielaandrijving, OPHANGING: MacPherson/multilink, BANDEN: 235/45 R19 (rondom), Michelin Pilot Sport 4 ST, OPGEGEVEN VERBRUIK: 1,5 – 1,6 l/100 km (33 – 35 g CO2/km) (WLTP), TOPSNELHEID: 240 km/h, 0-100 KM/H: 8,3 s, VANAFPRIJS: 54.990 euro, SCORE: 3,5/5

MEER LEZEN

FCA en PSA smelten officieel samen

Eerste Test: DS 7 Crossback Puretech 225

Rijtest: Rolls-Royce Ghost (2020)