Na zeven jaar en ongeveer een miljoen geproduceerde exemplaren steekt Lexus de NX in het nieuw. Een vloeiender lijnenspel, slimmere hybrides waaronder de eerste PHEV van Lexus en het performante GA-K platform moeten voor meer rijplezier zorgen, net zoals het RAV4-zustermodel dat al bij Toyota gedaan heeft.
Dat de Toyota RAV4 AWD een van de beter sturende SUV’s in zijn klasse is, blijft een goed bewaard geheim. Dat heeft de middenklasser te danken aan het dynamische GA-K platform enerzijds en aan zijn hybridesysteem met twee elektromotoren anderzijds. De kleinere van twee e-machines zit vooraan onder de motorkap, de grotere op de achteras om vierwielaandrijving te ontsluiten. Recent heeft Toyota ook een plug-in variant van de RAV4 geïntroduceerd, die inspeelt op de groeiende vraag naar PHEV’s vanuit Europa. En dat is precies de receptuur die Lexus nu toepast op de nieuwe NX, de middelste van drie SUV’s, maar dan met een tikkeltje extra (vermogen).
350h en 450h+
Hoewel de NX 350 (zonder h) elders in de wereld als aureoolmodel wordt gepositioneerd, krijgt de EU alleen hybrideversies toebedeeld. Naar het 270 pk sterke ICE-model met permanente vierwielaandrijving en Dynamic Torque Control kunnen we hier dus fluiten, al wordt dat ruimschoots gecompenseerd door drie geüpdatete benzinehybrides. Beter nog: met 306 pk is de NX 450h+ nog een stuk krachtiger dan de klassieke gemotiriseerde 350 en bovendien heel wat zuiniger. Volgens de WLTP-meting komt de 2,5 liter grote plug-in benzine toe met minder dan 3 l/100 km (<40g CO2/km), terwijl de elektrische autonomie 63 kilometer bedraagt. Zijn de accu’s bijna leeg, dan gaat de 450h+ zich als een zelfopladende hybride gedragen.
Rein elektrisch rijden kan tot 135 km/u, terwijl de Lexus NX 450h+ de 100 in ongeveer 6 seconden klokt. Dat kan dankzij de oplaadbare lithium-ionbatterij van 18,1 kWh, die ook hier een tweede elektromotor op de achteras aanstuurt voor meer tractie en stabiliteit. De NX 350h blijft trouwer aan de setup van de RAV4 en is bijgevolg als FWD én AWD te hebben (ergo: met één of twee elektromotoren), maar is dankzij de vierde generatie van het hybridesysteem wel 22% efficiënter en 15% sneller geworden. Daarmee tikt de 242 pk sterke 350h AWD de 100 ook in 7,7 seconden aan.
Tazuna Cockpit
Het gebruikte GA-K platform biedt niet alleen meer stijfheid en rijdynamiek, het brengt de veiligheidsfeatures ook op de laatste stand van zaken. Bovendien is de inrichting voorzien op (P)HEV-gebruik, waardoor koffer noch benzinetank onder het (plug-in) hybridesysteem lijden. Vergeleken met de eerste generatie NX is de totale lengte met 20 mm toegenomen, de wielbasis met 30 mm, de breedte met 20 mm en de hoogte met 5 mm. Doe daar nog een volledig nieuwe ‘Tazuna’ cockpit met een knoert van een infotainmentsysteem bij en het ziet ernaar uit dat de Japanners een crossover te pakken hebben die het vuur aan de schenen van de Europeanen gaat leggen, inclusief die broodnodige stekkeroptie voor professionele gebruikers.
MEER LEZEN:
Verslag van het Toyota-Lexus Kenshiki Forum 2020 (Amsterdam)