Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Audi heeft per webconferentie gecommuniceerd dat de A3, de Q3 en de Q8 een stekkeroptie krijgen. Terloops werd ook kenbaar gemaakt dat Audi Sport eveneens op de PHEV-trein springt

De Audi Q5, A6, A7, Q7 en A8 zijn op het moment van schrijven al met een laadhybride te hebben, sommige modellen zelfs in twee vermogenstrappen. Daarbij gaat het telkens om de combinatie van een benzinemotor met een elektromotor, aangezien Ingolstadt de ontwikkeling van dieselhybrides heeft stopgezet. De redenering daarachter is dat diesel geen wereldbrandstof meer is, en bovendien zijn efficiëntievoordeel verliest in combinatie met een elektromotor en een accupakket.

POS en PEA

Anders dan de topmodellen, die een V6 onder de kap krijgen, gaan de A3 en Q3 een vier-in-lijn benzinemotor gebruiken. De verwachting is dat de elektrische autonomie daarmee ook rond de 80 kilometer uitkomt, wat de nieuwe standaard onder de Duitse premium-PHEV’s gaat worden. Dat kan volgens Audi dankzij een verbeterd energiemanagementsysteem, maar er is meer.

Net als Mercedes gaat het merk met de ringen twee nieuwe systemen incorporeren die de plug-ins moeten toelaten om slimmer met de energiestroom om te springen: POS en PEA. PEA staat voor Predictive Efficiency Assistant en gebruikt zowel GPS-informatie als de verkeersbordenherkenning om de bestuurder tijdig te doen uitbollen of afremmen, POS betekent Predictive Operating Strategy en laat de navigatie het traject op voorhand uitmappen om de beste energiestrategie toe te passen. Maar geofencing zoals bij BMW, dat in lage-emissiezones automatisch op EV-kracht overschakelt, staat voorlopig niet op het programma.

SQ7 en SQ8

Tijdens de webconferentie werd ook officieel bevestigd dat Audi Sport aan de stekker gaat. Naar goede gewoonte zal dat eerst op de SQ-modellen zijn, met name de SQ7 die in een vorige generatie ook al de milde hybridesetup met 48 Volt-net mocht introduceren. De SQ8 zal daar vrij snel van meeprofiteren, ook al verwachten we daarmee nog niet het vuurwerk waar de RS-afdeling bekend voor staat.

De uitdaging voor klassieke modellen zoals de RS6 en de RS4 wordt natuurlijk de gewichtstoename, die bij een PHEV gemiddeld 150 kilogram extra bedraagt. Daartegenover staat weliswaar extra vermogen -in het geval van de SQ7 en SQ8 zelfs 350 Nm vanuit stilstand- maar Audi Sport zal toch moeite moeten doen om elders wat gewicht te besparen. Volledigheidshalve vermelden we er nog even bij dat de RS-familie pas in een volgend stadium geëlektrificeerd wordt, waardoor de lopende modellen -inclusief de nakende RS3- nog even buiten schot blijven.

MEER LEZEN:

Officieel: Audi S3 Sportback en S3 Berline

Eerste Test: Audi RS Q3 (Sportback) (2019)

Officieel: Audi E-Tron S (Sportback)