Een maandje later dan gebruikelijk, maar vandaag gaat de Mille Miglia van start. De wedstrijd bijwonen is dit jaar geen sinécure, maar het zomerse weer biedt ons wel een interessant alternatief: op een terrasje het boek ‘Mille Miglia, la corsa piu bella del mondo’ in een ruk verslinden.
Helaas, ook DRIVR zal dit jaar de Mille Miglia, for obvious reasons, niet bijwonen. Maar niettemin kijken wij eveneens reikhalzend uit om de wedstrijd via sociale media te volgen. Dat kan dus inderdaad vanuit de luie (tuin)stoel met wat verfrissends in de hand. Als alternatief voor het alomtegenwoordig schermpje is er het boek ‘Mille Miglia, la corsa piu bella del mondo’ over de geschiedenis van de ‘s werelds mooiste rally.
‘Mille Miglia, la corsa piu bella del mondo’ is een gloednieuw boek, dat pas op 15 maart verschenen is. Hierdoor is het effectief een compleet en actueel overzicht van de Mille Miglia. Het verhaal begint uiteraard bij het ontstaan van de race – met als doel om Brescia opnieuw op de kaart te zetten – en volgt de tijdslijn vanaf 1927, tot de laatste – tragische – editie in 1957. Maar in tegenstelling tot vele andere boeken stopt de auteur – Ward Thans – niet daar, maar beschrijft hij ook op uitgebreide wijze de 63 jaren die volgden.
De edities van de ‘Mille Miglia storica’ worden dus ook beschreven, tot de door de pandemie geteisterde najaarseditie van 2020 toe. Ward Thans heeft bovendien ook veel aandacht voor de Belgische en Nederlandse figuren die de Mille Miglia in het verleden én het heden kleurden en kleuren (gaande van Olivier Gendebien tot Albert Westerman van State Of Art). Wat maakt dat het boek nog meer kan aanzien worden als hét naslagwerk aangaande de Mille Miglia voor alle Nederlandstalige autosportliefhebbers.
Moest je trouwens de smaak helemaal te pakken krijgen, dan biedt het boek ook een duwtje in de rug. Enerzijds met tips voor een trip om de Mille Miglia als toerist te bezoeken en anderzijds met hulp bij een effectieve deelname. Waarbij zowel het ‘Registro Mille Miglia’ wordt besproken als de uiteindelijke selectieprocedure. Want jawel, slechts 400 wagens kunnen jaarlijks starten, terwijl er meer dan 1.000 aanvragen binnenrollen…
MEER LEZEN: