Elegant, desgewenst handgeschakeld en verzot op toeren – bestaat dat nog anno 2021? Jawel, heet welkom aan de nieuwe 911 992 GT3 met ‘Touring Package’.
Terwijl anderen eerder uitkijken naar de komst van de 718 GT4 RS, de 992 GT3 RS of zelfs -als overtreffende trap- de GT2 RS, is voor ons met de komst van de GT3 Touring het beste wat Porsche vandaag de dag kan bieden al gearriveerd. Het concept ‘Touring package’ kennen we al van de vorige generatie 911 GT3 (991 ‘MKII’) en wijst in essentie op een GT3 zonder omvangrijke, vaste achterspoiler. Irrationele verminking voor zij die rondetijden najagen maar een feest voor wie relatief discreet op de openbare weg van die magische 4-liter boxer wil genieten.
Handbak of PDK
Het concept Touring mag dan wel van de vorige generatie dateren, de wortels ervan gaan véél dieper. Anno ’72 kon je er bij Porsche bijvoorbeeld al voor kiezen om je 911 2.7 Carrera RS als pure ‘Lightweight’ of comfortabelere maar ook zwaardere ‘Touring’ te ontvangen. Dergelijke -ietwat gepolijste- varianten van ruwe sporters kwamen er nadien ook bij de luchtgekoelde opvolgers, zijnde de 964 en 993 Carrera RS.
De gelimiteerde 911 R pikte deze traditie van racer met een focus op straatgebruik vijf jaar geleden opnieuw op. Niet geheel onlogisch overigens, vermits de GT3 en GT3 RS inmiddels zo sterk op rondetijden gericht waren dat ze zelfs de handbak hadden afgezworen. Resultaat: de handgeschakelde 911 R werd letterlijk aanbeden en de tweedehandsprijzen schoten de lucht in. Reden genoeg voor Porsche om bij de facelift van de 991 niet alleen opnieuw een handbak op de GT3 aan te bieden, maar ook om een ‘Touring Package’ in het leven te roepen. Als je daarvoor opteerde, zei je vaarwel tegen achterspoiler en welkom tegen een ouderwetse pook en drie pedalen.
Vaarwel pauzeknop
Met de 992 wordt die lijn nu doorgetrokken, met het schrappen van de opvallende ‘swan neck’-achterspoiler die de reguliere 992 GT3 (ont)siert. Inmiddels kan je echter wel je linkervoet laten rusten: de keuze tussen handbak (6 versnellingen) en PDK (7 verzetten) is er voortaan ook bij de Touring. De motor is het blok dat we al kenden uit de reguliere GT3, zijnde een muzikale atmosferische 4-liter boxer die graag tot 9.000 toeren klimt en maximaal 510 pk en 470 Nm laat optekenen.
Ook het gewicht is identiek gebleven, met 1418 kg voor de versie met handbak en een surplus van 17 kg (1435 kg in totaal aldus) voor de variant met PDK. Voor zij die concrete interesse hebben, ook de prijs van 174.639,30 euro is dezelfde gebleven. Het ‘Touring Package’ is bij Porsche dus een gratis optie. Jawel, u leest dat goed, Porsche en gratis optie in één en dezelfde zin.
Waar we vooral benieuwd naar zijn, is de dagdagelijkse bruikbaarheid van de nieuwe Touring. Veelgehoorde commentaar op de huidige GT3 is zijn radicale inborst, wat de vraag of Porsche die lijn ook heeft doorgetrokken naar de Touring niet uit de lucht maakt. Dat zou immers nogal wat veelrijders tegen de borst kunnen stoten. Het is namelijk bij uitstek een model om dagelijks te gebruiken, zoals Chris Harris ook in de verf zet door met zijn huidige 991 Touring al meer dan 40.000 mijl te hebben geklokt.
Stijlvol unicum
Deze Touring heeft nog twee visuele kenmerken om het tot onze favoriet te schoppen. Om te beginnen is de voorbumper geheel in koetswerkkleur uitgevoerd, waar het centraal stuk op de voorbumper van de reguliere GT3 matzwart is. En terwijl het derde stoplicht bij de 992 Carrera’s -die ook een uitklapbare achterspoiler hebben- een wat vreemd ogende pauzeknop is, bestaande uit twee verticale strepen op de motorgril, krijgt de Touring gelukkig een ‘normaal’ horizontaal derde stoplicht.
Het maakt de Touring nog meer tot een stijlvol unicum. Waar elders kan je imers nog een fraaie, handgeschakelde topsporter kopen met een atmosferische motor die verzot is op toeren? Eentje om te koesteren dus, nu er steeds donkerdere wolken samenpakken boven de automobielsector. Zo is deze GT3 Touring -door de striktere geluidsnormen- bijvoorbeeld als niet meer leverbaar met handbak in Sunny California…
MEER LEZEN:
Officieel: Porsche 911 992 GT3
Fotospecial: 20 jaar Porsche 911 GT3
Officieel: Porsche 911 (992) GT3 Cup (+Video)