Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Porsche’s GT-familie is weer een pareltje rijker. De 911 GT3 van de 992-generatie moet het hart van elke petrolhead opnieuw sneller doen slaan door het beste van 2 werelden te combineren: uitmuntende circuitprestaties én dagelijkse bruikbaarheid. De zevende generatie legt de lat wederom iets hoger en werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Porsche Motorsport. 

In afwachting van de 911 GT3 RS wordt deze gloednieuwe GT3 tijdelijk de sportiefste atmosferische sportwagen in het 911-gamma. Achterin de sportcoupé ligt een 4,0-liter zescilinder boxermotor die 510 pk en 470 Nm naar de achterwielen stuwt. Volgens Porsche is deze atmosferische motor volledig gebaseerd is op die van de 911 GT3 R, een racebolide die in 2018 op de markt kwam.

Het motorblok is zeker niet het enige wat Porsche bij de motorsportafdeling van het merk heeft gehaald. Een compleet ander onderstel dan bij de standaard 911, accuratere gasrespons, een ontzettend lichte sportuitlaat, meer downforce, een overvloed aan koolstofvezel en een gloednieuw circuitscherm op de digitale displays ronden het GT3-plaatje af.

Spraakmakende cijfers

Porsche geeft je de keuze uit twee transmissies: een handgeschakelde zesversnellingsbak of een PDK-automaat met … verzetten. Met de klassieke optie weegt de wagen 1418 kilogram en haalt hij een topsnelheid van 320 km/u, waarmee hij zelfs sneller is dan de vorige generatie GT3 RS. Als je kiest voor de PDK komt het gewicht op 1435 kilogram uit en bedraagt de topsnelheid 318 km/u. De kaap van de 100 km/u bereikt dit monster in maar liefst 3,4 seconden, 200 km/u in om en bij de 12 seconden. De nieuwste generatie is tevens iets breder dan zijn voorganger en beschikt standaard over grotere wielen.

In 6:59,927 minuten de Nürburgring rond

Sinds de 992-generatie in 2019 op de markt kwam, zijn er een hele hoop varianten verkrijgbaar. Deze GT3 breidt dat aanbod naar boven uit en voegt er meteen een indrukwekkend record aan toe: de wagen mag zich het allereerste atmosferische productiemodel noemen dat een rondje Nürburgring in minder dan 7 minuten volbracht. Met de imposante rondetijd van 6:59 minuten is hij bijna een minuut sneller dan de allereerste generatie GT3 – een van de eerste wagens om de achtminutenbarrière te doorbreken. Deze prestatie werd behaald door Porsche-ambassadeur Jörg Bergmeister op de Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden, die tevens optioneel verkrijgbaar zijn. Daarnaast zijn er nog banden van Pirelli, Dunlop én Goodyear beschikbaar.

De nieuwe generatie van de 911 GT3 stelt dus alvast op papier niet teleur. Porsche slaagt er opnieuw in om een combinatie tussen circuitmachine en dagelijkse sportieve wagen tot een succesvol geheel te kneden. En van de aerodynamische look met opvallende spoiler, inclusief zwanenhalssteun, kan je toch alleen maar blij worden? De bolide zal hoe dan ook garant staan voor ontzettend veel rijplezier. Deze nieuwe sportcoupé kan de jouwe worden vanaf zo’n 172 000 euro, de eerste leveringen worden al in mei verwacht.

MEER LEZEN:

Fotospecial: 20 jaar Porsche 911 GT3

Video: Exclusieve Porsche 911 (992) GT3 Preview met Andreas Preuninger

Officieel: Porsche 911 (992) GT3 Cup (+Video)