Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Autopret lijkt ogenschijnlijk steeds meer aan banden te worden gelegd, inmiddels ligt er immers ook een Lage Emissie Zone Dolomieten op tafel.

Anderhalve week geleden schotelden we jullie nog een handig Europees overzicht voor met alle lage emissie zones. Daarop was te zien dat er in Noord-Italië al flink wat van dergelijke zones te vinden zijn, en de situatie lijkt er bovendien niet meteen te verbeteren. Met de 2026 Olympische Spelen in het achterhoofd ligt het plan op tafel ter creatie van een zogenaamde “Lage Emissie Zone Dolomieten”. Jammer, daar de Dolomieten -die deel uitmaken van de Zuidelijke Alpen- niet alleen bijzonder fraai zijn omwille van de typische steile, grillige rotswanden en pieken, maar tevens meesterlijke slierten asfalt kennen.

Inderdaad, binnen drie jaar zullen in Italië de 25e Olympische Winterspelen worden georganiseerd, waaronder in het skiresort Cortina d’Ampezzo in het hartje van de Dolomieten. In aanloop daarvan hebben de provincies Zuid-Tirol, Trentino, Belluno en Veneto het plan “Lage Emissie Zone Dolomieten” op tafel gegooid. Hoofddoel is kennelijk het terugdringen van emissies in ruime zin, dus niet enkel qua uitstoot maar tevens in termen van geluid. Afgelopen jaar al zou de politie strenger gecontroleerd hebben of aan de huidige wettelijke geluidsnormen werd voldaan.

Naast het uitsluiten van bijzonder luidruchtige voertuigen, zou ook het maximum aantal voertuigen -volgens de huidige plannen- worden beperkt. Op de populairste passen zou de drukte op piekmomenten teruggebracht worden van ongeveer 12.000 voertuigen momenteel naar slechts 5.000. Er zou daarvoor dus een tolsysteem komen op populaire passen als de Sella, Pordoi, Gardena en Campolongo. Wat uiteraard -als niet onhandig bijproduct- voor de regio ook bijkomende inkomsten zou genereren.

Nu valt er uiteraard toch niet veel rijplezier tijdens toeristische piekmomenten in de bergen te halen, tijdens onze laatste Alpentrip ergerden we ons ook blauw. Beter is te mikken op de maanden juni of september. Tevens is dit voorstel nog niet geheel uitgewerkt noch gestemd, maar het past wel binnen de algemene teneur van rijplezier die wordt beperkt. Niet alleen voor automobilisten trouwens, ook voor motorijders die in bepaalde Europese natuurgebieden zelfs vandaag de dag al geweigerd worden. Het is dus genieten zolang het nog kan, en dat is exact de hoofdreden waarom wij de laatste jaren zo actief op allerhande roadtrips door Europa trokken. Een vaste mederoadtripper ging zelfs nog een stapje verder en reed alle (onderstaande) passen uit het Curves boek omtrent de Dolomieten. De beelden spreken voor zich…

• Timmelsjoch
• Stilfser Joch
• Gaviapass
• Manghenpass
• Passo Rolle
• Passo di Giau
• Drei Zinnen
• Passo di Falzarego
• Sellajoch
• Grödner Joch
​• Sextenpass
• Passo Broncon
​• Passo Duran
• Pordoijoch
• Monte Grappa