Net wanneer 1:18 veroordeeld leek tot ‘sealed bodies’ zonder openende elementen, komt Norev aanzetten met een lading nieuwe en interessante modellen. En dat aan een zacht prijsje…
We hadden er ons eigenlijk al lang bij neergelegd, 1:18’s zijn zelden nog te vinden met openende elementen. Zogenaamde ‘sealed bodies’ domineren niet enkele de lagere prijsklassen maar ook de hogere regionen anno 2023. Bovendien, de zeldzame merken met openende onderdelen, zoals AutoArt, halen ook niet altijd meer het oude niveau. Dit door modellen uit plastic die licht en goedkoop aanvoelen, en dat ondanks een prijskaartje van veelal meer dan 300 euro. De jaren van echte metalen ‘die-cast’-modellen leek dan ook geteld.
Maar Norev komt de laatste tijd met aangename verrassingen op de proppen. Al exact 70 jaar -van in 1953- maken zij betaalbare wagentjes maar de laatste tijd gaat de kwaliteit ervan in crescendo. Enkele maanden geleden al was ik onder de indruk van de 911 992 Touring die ze op de markt brachten. De fraai glanzende donkerblauwe lak springt tezamen met de matgouden velgen meteen in het oog. Op die vlakken moet dit model niet onderdoen voor de nochtans 100 euro duurdere concurrent van Minichamps. Maar als bijkomende troef kan de variant van Norev zodus opende deuren en kofferklep op tafel leggen. De Minichamps daarentegen moet het stellen met valse en ondiepe deurnaden…
Nog straffer gaat het er echter met de recentste 911 van de generatie 964 aan toe. Meteen brengen ze deze 964 zowel als coupé (zowel Carrera 2 of Carrera 4), cabrio (Carrera 2) én Targa (Carrera 4) op de markt. En deze 1:18’s kunnen niet alleen pronken met openende deuren en kofferklep, maar tevens een openende motorklep. Die verleent zicht op een gedetailleerde motor inclusief de befaamde gele stickertjes. Nog straffer wordt het in het interieur. Waar dat van de 992 nog bestaat uit glanzend plastic, is het geheel hier mooi dof en zacht. Als klap op de vuurpijl is de onderkant van de deuren bekleed met velours, net als de tapijtensectie onder de stoeltjes. Klasse.
En ongelooflijk maar waar dergelijke pareltjes kan u voor net geen 90 euro op de kop tikken. Norev voorziet ook reeds speciale versies met leuke kleurtjes zoals Maritime Blue, Viper Green en Oak Green. Die varianten (maximaal 504 stuks) kosten 10 euro extra. Nog steeds klein bier tegenover de laatste 964 met openende elementen die werd geproduceerd, namelijk de 964 Carrera RS van AutoArt die ondertussen ruim 500 euro moet kosten op de tweedehandse markt. Zelfs de ‘sealed bodies’ gemaakt door GT Spirit kosten inmiddels een veelvoud van die 100 euro.
De nieuwe modellenreeks van Norev kunnen we niet anders dan als ware koopjes omschrijven en ze tevens warm aanbevelen. We kijken daarom ook reikhalzend uit naar wat het merk nog meer in petto zal hebben voor ons…