Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met de Milano* (zie onder) schenkt Alfa Romeo de wereld eindelijk nog eens een gloednieuw model. Eentje die het vertrek van de MiTo en Giulietta moet doen vergeten en er meteen in puur elektrische en mild hybride versie is.

Gloednieuwe Alfa’s hebben tegenwoordig de allures van een pasgeboren olifant. Je moet er immers bovengemiddeld lang op wachten waardoor de verwachtingen hoog gespannen staan. Want hoe je het ook draait of keert, een Alfa brengt nog steeds bepaalde verwachtingen met zich mee. Al was het maar op het vlak van zijn design waar de Italianen normaliter hoge ogen gooien.

2024_alfa_romeo_milano_2

2024_alfa_romeo_milano_52024_alfa_romeo_milano_12

En laat dat net het punt zijn waar deze Milano de nodige controverse met zich meebrengt. Met zijn nieuwe designtaal, die onder andere mee geïnspireerd zou zijn op de vernieuwde 33 Stradale, heeft het Centro Stile allerminst gekozen voor een veilige aanpak. De Milano toont immers vrij radicaal met nogal brute voorpartij die op zijn zachtst gezegd voor- maar vooral veel tegenstanders lijkt te hebben. Een aanpak die mogelijks gewenning vraagt. Maar dat is niet het enige vlak waarop de Milano voor controverse zorgt.

2024_alfa_romeo_milano_82024_alfa_romeo_milano_7

Made in… Polen

De kleine SUV zal immers de eerste Alfa in lange tijd zijn die niet op Italiaans grondgebied zal gebouwd worden maar in Polen. Een strategie die er volgens Stellantis-hoofd Carlos Tavares voor zorgt dat de vanafprijs van de Milano maar liefst 10.000 euro lager dan wanneer dit niet geval zou zijn. Goed voor de consument, iets minder voor de Italiaanse werkgelegenheid. Ook al stond Polen al langer centraal in het bouwproces van het Frans/Italiaanse concern.

2024_alfa_romeo_milano_9

2024_alfa_romeo_milano_112024_alfa_romeo_milano_102024_alfa_romeo_milano_13

Maar de relatief kleine Milano moet dus onder andere met zijn (vanaf)prijs van plus/minus 30.000 euro scoren – exacte en Belgische prijzen maakt Alfa pas later kenbaar. Bij zijn lancering is de Milano beschikbaar als enerzijds ‘Elettrica’ en anderzijds ‘Ibrida’. Die eerste komt met twee systeemvermogens van respectievelijk 156 of 240 pk, terwijl de hybride variant het met ‘slechts’ 136 pk stelt maar wel voorzien is van Stellantis’ nieuwe paradepaardje 1.2 turbobenzine (met distributieketting beter dan riem), gekoppeld aan een geïntegreerde elektromotor en 6-trapsautomaat met dubbele koppeling, en de keuze tussen twee- of vierwielaandrijving.

Veloce

De voorlopig snelste variant komt er onder de noemer Milano Veloce en deelt zijn aandrijflijn met de recent gelanceerde elektrische Abarth 600. Deze valt onder andere op door zijn specifieke 20-duimers, 380mm grote remmen, Torsen-sperdifferentieel, opvallende Scudetto en uit de kluiten gewassen sportstoelen die het interieur een opvallende en dramatische look geven.

2024_alfa_romeo_milano_162024_alfa_romeo_milano_4

2024_alfa_romeo_milano_6

En nu we toch over het interieur bezig zijn. Ook daar vinden we knipoogjes naar Alfa’s hyperexclusieve supercar 33 Stradale, zoals in het deisign van de tellerpartij. Maar ook tal van onderdelen die rechtstreeks zijn overgenomen van zustermerken uit de Stellantis-groep, en Peugeot in het bijzonder. Op verdere technische details is het evenwel wachten. Maar een ding belooft Alfa wel en dat is dat de Milano over een uitstekende gewichtsbalans beschikt en de lichtste in zijn genre is. We zijn – samen met u – benieuwd.

*UPDATE
Niet iedereen is blij met de nomenclatuur van de nieuwste Alfa Romeo. Vooral de Italiaanse overheid dan die link met de Italiaanse hoofdstad nogal wansmakelijk vond gezien het feit dat Alfa’s kleinste niet in Italië, maar in het Poolse Tychy gebouwd zal worden.

Kritiek die bij Stellantis duidelijk niet in dovemansoren is gevallen want zonet viel een persbericht in de bus die komaf maakt met de naam ‘Milano’. De kleinste Alfa SUV heet immers niet langer Milano maar ‘Junior’. ‘Kwestie van de strijdbijl te begraven’, aldus Alfa Romeo.

MEER LEZEN

Oog in oog met de nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale

Exclusief: In de schatkamer van het Alfa Romeo museum

DRIVR-video: Waarom de Giulia QV een vierdeurs-Ferrari is