Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het is bijna traditie geworden: ons jaarlijks overzicht van leukste nieuwkomers in het 1:64-segment in aanloop naar Sinterklaas. Voor de brave liefhebbers (klein of groot).

Dit keer even geen premium stuff van Sparky, Schuco, Tarmac Works of Mini GT, maar wel back to basics met Hot Wheels en Matchbox. Dit om enerzijds de essentie van een 1:64-modelletje te kapteren, zijnde een klein goedkoop wagentje, maar anderzijds ook om het fenomenale werk in de verf te zetten dat in sommige creaties wordt gestoken om voor one dollar zoveel realisme op een speelmat of bureau te brengen.

Lotus 49 & Jaguar MKI (Hot Wheels)

Aftrappen doe ik meteen met mijn favoriet van 2024. De onlangs gelanceerde Lotus 49 van Hot Wheels. Als liefhebber van autosport alsook het Britse merk heeft de 49 sowieso een speciale plek in mijn hart. Het gaat immers om de blauwdruk van de moderne F1-bolide: een monocoque met motor centraal, de eerste zelfs met de legendarisch Cosworth DFV V8. Achteraf zou de 49 zelfs als eerste F1-racer vleugels aangemeten kregen, maar hier nog te bewonderen als zuivere, pure schoonheid uit ’67. Het was trouwens de GP van Zandvoort ’67 waarop de 49 debuteerde en meteen ook won.

Het model heeft niet alleen de juiste proporties (alhoewel het formaat groter is dan 1:64), details als het gele, lage ruitje, het wit onderblok en zilver bovenblok zijn gewoon schitterend voor een dergelijk basismodelletje. Voeg daar nog het fraai Silverstone geel en groen aan toe alsook een metalen onderzijde (uniek dezer dagen) en wielen die specifiek voor deze 49 werden ontwikkeld en je hebt wat mij betreft de casting van het jaar. Niet vergeten, in de VS zijn dit one dollar models en ook bij ons kan je ze voor ongeveer twee euro vinden bij Zeeman of Aldi als je geluk hebt. Talk about bang for buck.

Dat laatste geldt ook zeker voor de Britse concullega: de Jaguar MKI. Een eveneens iconische wagen, eentje die fast saloons op de kaart zette in de jaren ’50 en dit zowel voor racers, politie als overvallers… Met mooi aangebracht verlichting, logo en rooster vooraan een heuse eyecatcher. De nummerplaat mag dan wel BUY I zijn, ik kocht er meteen meerdere…

Audi Quattro & Porsche 904 (Hot Wheels)

Om de balans in evenwicht te brengen, kwam Hot Wheels ook met enkele Duitse iconen. De toevoeging van de urQuattro mag niet verbazen aangezien de Sport Quattro al vooraf ging als premium Car Culture model. Stiekem blijft echter het origineel uit 1980 met die langgerekte, elegantere proporties mijn favoriet. Met voldoende uitgewerkte detail vooraan zoals lichten en grille is het een absolute aanrader. Ook de fraaie rode kleur zal bijvoorbeeld Chris Harris -wiens ouders er eentje reden in de jaren ’80- nostalgisch stemmen.

De Porsche 904 Carrera GTS past eveneens mooi in het rijtje van de groeiende collectie van historische Porsche racers aangeboden door Hot Wheels. De schoonheid van deze kleine sixties bolide met centraal geplaatste motor (met vier, zes of zelfs acht cilinders) wordt ook op Goodwood veelvuldig bejubeld. Hot Wheels leverde goed werk om de essentie van het model goed te capteren. Het mag niet verbazen indien er hiervan later (2025 al?) nog premium versies zullen volgen, hopelijk met kleinere wielen die de tijdsgeest beter reflecteren.

Alfa Romeo GTV6 3.0 & Porsche 906 (Hot Wheels)

De Zuid-Afrikaanse Alfa GTV6 3.0 was vorig jaar, als basismodel, reeds onze favoriet. De premium Car Culture voegt daar met een knappe wegversie een laag aan details aan toe. Koplampen in twee kleurtjes, logo’s, de quadrifoglio, allemaal toevoegingen die de prijs van inmiddels al 10 euro voor zo’n premium moeten verantwoorden. Erg mooi, maar hiermee komt Hot Wheels natuurlijk wel in het vaarwater van de eerder aangehaalde modellen van Sparky en Mini GT.

De Porsche 906 Carrera 6, de opvolger van de 904, komt er meteen als Premium Team Transport. Zowel de casting, historisch correcte details als solide én toch verfijnde afwerking zijn helemaal top. Goed genoeg om de hogere prijs te verantwoorden en een favoriet uit de collectie te worden.

Mercedes-Benz 230 SL & Porsche 356 (Matchbox)

Van kindsaf was ik een Matchboxliefhebber. Sobere (tot Tyco Toys de boel overnam), realistische wagentjes die me urenlang plezier boden. Helaas ben ik de laatste jaren ook steeds vaker én sterker onder de indruk van wat Hot Wheels naar de winkelrekken weet te brengen. Zozeer zelfs dat anno 2024 slechts één model uit het reguliere gamma voor mij echt de moeite waard is. Het gaat dan wel meteen om een voltreffer, de 230 SL Pagode. Volledig voorzien van details en in een fraai gebroken wit kleurtje dat helemaal de juiste klassiekersfeer uitstraalt. Iets wat Matchbox zo’n 15 jaar geleden, met klassiekers als de Miura en E-type veelvuldig realiseerde. Een 2 euro must have voor jong en oud.

Ook Matchbox heeft zich de voorbije jaren steeds vaker op de volwassen verzamelaar gericht door premium edities. Een zo’n toevoeging zijn de zogenaamde ‘Moving Parts’: wagens met openende portieren, koffer of motorkap. Iets wat Matchbox tot en met de jaren ’80 eigenlijk steevast wist aan te bieden. Dé toevoeging van het jaar hierbij was voor mij dit jaar de 356 A. Alhoewel de Schuco 356 flink beter (realistischer) is afgewerkt, is de leuke blikvanger bij deze Matchbox de openende motorkap. Dit klepje geeft immers zicht op een mooi gedetailleerde boxermotor.

Bizzarrini 5300 GT Corsa Revival (Matchbox; Moving Parts)

Runner up anno 2024 bij de Moving Parts van Matchbox is voor mij deze Bizzarrini 5300 GT Corsa Revival. Eerst en vooral al omdat het een opvallende keuze is, een restomod van een obscure racewagen uit de jaren ’60. De originele Bizzarrini 5300 GT, gebaseerd op het platform van de Iso Grifo, werd geproduceerd van 1964 tot 1968. De racevariant Corsa won zelfs zijn klasse tijdens de 24 uur van Le Mans in 1965. Toen Bizarrinni in 2020 uit de as herrees, werd er geprofiteerd van de huidige trend van restomods om de Corsa te laten herleven. Hulde aan Matchbox om een dergelijk obscuur model te kiezen en fraai te presenteren met een diepe donkerrode lak en fraaie gouden velgjes.

Als laatste uitsmijter dit jaar nog onderstaande 300 SL van Hot Wheels. Deze was er al met de IWC racing transporter alsook als Elite model met openende vleugeldeuren, maar in 2024 kwam deze nogmaals in de winkelrekken, dit keer tezamen met ‘Blue Wonder‘. Wat een heerlijk duo!

DRIVR-tip: terwijl Matchbox en Hot Wheels ooit te verkrijgen waren op elke hoek van de straat is het inmiddels een heuse zoektocht geworden. Colruyt en Action bieden nog basismodellen van Matchbox aan (zij het bij Colruyt met tot 1 jaar vertraging aangaande de ‘cases’) terwijl je bij Colruyt, Zeeman en Aldi voor de reguliere Hot Wheels terecht kan. Zoek je specifieke/premium exemplaren, dan kunnen Marktplaats, 2dehands en Ebay soelaas bieden.