DRIVR

Shootout: Mazda MX-5 2.0 RC vs. Lotus Elise 111S

Mazda MX-5 vs. Lotus Elise

Stellen dat ik geen supporter ben van het openbaar vervoer zou hét understatement van het jaar zijn. Bussen stinken immers – zowel errond als erin – en dat is een gemiste kans. Want net nu veelbelovende marketingpoeha als hybrid drive rijp geacht wordt om de roetwolken op te schonen, trekt niet alleen Vadertje Staat zich noodgedwongen terug in crisisbezuinigingen, ook blijkt deodorant voor veel medereizigers nog altijd het eerste slachtoffer van diezelfde besparing. Busgewijze ophaling van een testwagen verliep ten huize DRIVR dan ook nog nooit zo -ahum- gezellig. Maar dat hebben we graag over voor een test met twee van de beste driver’s cars van het moment.

mw8t0109

Mijn absolute favoriet in de nieuwprijsklasse rond de 25.000 euro is de Mazda MX-5. Klein, betaalbaar, achterwielaangedreven en absoluut Jinba Ittai! Maar hoewel de eerder gereden 1.8-basisversie ronduit schitterend scoort, voel je het blok schreeuwen om een vitaminekuur: de 175 Nm’s zijn weliswaar voldoende om de lichte kas gezwind rond de kerktoren te manoeuvreren, toch laten de 126 paarden je op je honger zitten wanneer de weg breder wordt en het toerental stijgt. Het onderstel is perfect gebalanceerd en het kleine karretje kan zonder sper nog altijd lichtjes overstuur(d) geraken bij – naar hedendaagse normen – onwijs lage snelheden, wat het legale rijplezier alleen maar onderstreept.

Mazda MX-5

Lepelen we de hoogtoerige 2.0-zestienklepper in het vooronder en trakteren we de achteras op een sper, dan stelt deze Luxemburgse testwagen zich tevreden met een bescheiden vijfbak en zestienduims rubbers en kan de belevenis per euro er alleen maar op vooruit gaan. Want voor een bijna symbolische 2K meer krijg je in de 2.0 net dat tikje extra balls dat je aanspoort om het volle potentieel op te eisen. Anders verwoord: beide motorisaties blijven ‘niet snel’ en laten het chassis slechts op een fractie van haar kunnen presteren, maar bieden niettemin een ongehoorde portie rijplezier. De basis-1.8 doet dat met een eerlijke rijbeleving die zich in geen enkele andere contemporaine sub-25k roadster zo uitgesproken durft te profileren. Grote broer klopt zelfs aan bij het voorportaal van de échte sportroadster. Hierdoor flirt de chauffeur vaker met de begrenzer (in deze recent gefacelifte versie overigens pas bij 7500 t/m), zoekt hij de extra tractie en geneugten van het sperdifferentieel vaker op maar riskeert hij ook dat zijn bredere glimlach af en toe omslaat in onverwachte deceptie…

Mazda MX-5 vs. Lotus Elise

De reden? Het nog plezantere alternatief voor Mazda’s budgetvriendelijke roadster in de achteruitkijkspiegel. Voor een goede 20k  heb je op de occasiemarkt immers ook een correct onderhouden en linksgestuurde Lotus Elise Mk I, ofwel een rechtsgestuurde Mk II. Die laatste heeft ongetwijfeld agressievere looks, maar plaatst daar een goede vijftig evolutionaire kilo’s tegenover. Maar niet gertreurd: de Elise blijft een vedergewicht en zet in 111 ‘S’-variant slechts een goede 750 kg op de weegschaal. Goed voor 4,8 kg/pk en dus nog altijd een dikke 2,5 kg per pk beter dan de hier met hardtop uitgeruste MX-5.

_mg_5084

En dat (gebrek aan) gewicht laat zich overal voelen. In sensationele off-the-line starts en nekbelastende acceleratiekicks bijvoorbeeld, waarin de Elise zich duidelijk de meerdere van de Miata toont – vooral tijdens de fenomenale race door zijn een, twee, drie. En terwijl je het korte pookje in de Mazda quasi automatisch in het schakelrooster commandeert, vereist de Elise niet alleen wat meer mechanische voorzichtigheid maar vooral wat meer armschwung.

Lotus Elise

Ook bij abrupte koerswijzigingen voel je Colin Chapman’s credo doorschemeren in de Lotus. Het erg kleine, onbekrachtigde en (te) hoog geplaatste stuurwiel laat toe om bochten messcherp aan te snijden, waarbij dat beetje body roll nauwelijks stoort. De onderstuurneiging komt in de Elise sneller en meer frappant tot uiting dan in de MX-5, maar kan gemakkelijk vermeden worden door fijngevoeliger stuurwerk of lift-off. Ten slotte zijn het servoloze stuur en rempedaal misschien een toonbeeld van feedback, maar niet van dagelijks gebruiksgemak aangezien de benodigde remdruk niet van de poes is en parkeren zich ook niet als een Godsgeschenk aandient.

_mg_5225

En daar wringt nu net het schoentje bij onze hardcore superheld: naast urbane parkeer- en remgewenning vereist het instappen de souplesse van een gymnast, aangezien de chassisbalk waar je overheen moet best wel breed is en het zitje erachter nóg tien centimeter lager. Een habitus, maar met het dak in loser mode even onhandig als een man met een strijkijzer. Een andere giftige angel toont zich in de zetelkuipen die je beter ‘beenharde zetelschalen’ kan noemen. De opblaasbare lendensteun biedt enigszins soelaas, maar creëert niet meteen de behoefte om een gans weekend te gaan cruisen. Nee, in de Lotus moet het hard gaan. De rauwe motorklank moet triomferen, de kooi vibreren. Ruggen worden bezweet en het rempedaal bijna verkracht. Alleen dan vergeet je de gedachte dat er toch minder spartaanse Faraday-kooien bestaan.

Mazda MX-5

Een paar dagen later wacht ik een tweede keer op de bus. Een zweem malse regen wordt door de talrijke windvlagen tegen mijn onderbenen gesmakt. Wat je allemaal niet voor een testweek over hebt… En reken maar niet op één vrij zitje na die tien minuten durende douche, want iedereen wil plots op ‘mijn Lijn’. Zelfs een blik door het venster wordt me niet gegund, met dank aan het nijpende tekort aan drogeluchtstroming aan boord. En net dan dwaalt de gedachte van een slecht ontwasemende Elise-voorruit opnieuw door mijn hoofd en rommelen er kleine uitlaatplofjes in m’n bovenkamer. Hartverwarmend en tegelijk bevestigend dat basic nog altijd in is: ondergetekende heeft zijn nieuwe MX-5 toch het liefst met 1.8-motor, zestienduimers en canvasdak. En zonder airco, for God’s sake!

Mazda MX-5

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

MAZDA MX-5 2.0 ROADSTER-COUPÉ

Plus Min
+ Absoluut rijplezier – Chassis tot meer in staat

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn
Aandrijving achterwielen
Vermogen 160 pk
Koppel 188 Nm
Gewicht 1165 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,9 s
Topsnelheid 218 km/h
Gem. testverbruik 10,6 l/100 km
Prijs (omgerekend vanuit Lu) 28.400 euro
Fiscale PK 11

Verdict

9 op 10


LOTUS ELISE ‘MK2’ 111S

Plus Min
+ meer DRIVR vind je ze niet – maar geen daily DRIVR

Weggecijferd

Motor 1.8 4-in-lijn
Aandrijving achterwielen
Vermogen 158 pk
Koppel 175 Nm
Gewicht 750 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,1 s
Topsnelheid 212 km/h
Gem. testverbruik 8,9 l/100 km
Prijs (gebruikt) 20.000 euro
Fiscale PK 10

Verdict

10 op 10

Share Button

5 Responses

  1. Thomas says:

    2x een absolute fan hier. Fantastisch!

  2. herdewyn says:

    Inderdaad, 2 toppers!
    Met de Elise heb ik jammer genoeg nog niet kunnen rijden, maar wel met een Opel Speedster een paar jaar geleden. De regen viel met bakken uit de hemel en het haastig gemonteerde nooddak was hier niet op voorzien: het sijpelde dan ook op meer dan één plaats binnen. De verwarming kon niet volgen en het zicht door de voorruit was bijgevolg beperkt tot de zone die je met een zakdoek kon bereiken. De opspringende kiezeltjes veroorzaakten een A-team-mitraillettesalvo tegen de alu structuur. Om dagelijks te pendelen misschien wat ‘vervelend’ op den duur, maar ik was er weg van (als extraatje dan)!
    De Mazda heb ik als 2.0 Roadster Coupé gedurdende 1 weekendje gereden en hiermee valt perfect dagelijks te leven denk ik. Niet om de Colryut mee leeg te roven (of toch niet in één keer), maar ik ben fan. En het mag dan zeker een 1.8 met stofdak zijn.

  3. Fantaflesdopke says:

    De Miata is in zijn prijsklasse met voorsprong de beste/leukste roadster die je kan krijgen! Daar is weinig twijfel over …

    De Elise is een heel ander kaliber wagen, maar in deze vergelijkende test komt hij (of zij) met ongelijke wapens op het slagveld: men kiest hier voor een tweedehands MkII, weliswaar de 111S die iets krachtiger was dan de instapper destijds, maar op een aantal vlakken zijn meerdere moet erkennen in de nieuwe Elise S!

    Om te beginnen klaagt men hier over de kuipzetels, die sinds een paar jaar enorm verbeterd zijn (ander merk trouwens, ProBax), over een voorruit die meteen aandampt (30 seconden de airco erop en opgelost tegenwoordig), en het schakelen dat wat meer moeite vergt, maar het gaat hier nog over de Rover-krachtbron en een oudere versnellingsbak …

    Bovendien vertrouw ik een Elise MkII voor €20K voor geen haar, neem eens een kijkje bij een dealer en vergelijk de prijzen, enkel bij een bepaalde firma kan je voor deze prijs een RHD Elise vinden die nog niet bejaard is, en het zijn quasi allemaal opgelapte wrakken die opgekocht werden over de plas.

    Een eerlijke vergelijking zou zijn: Miata 2.0 Soft Top voor €28K vs. Elise Club Racer voor €34K …

    En ja, de Lotus kost meer dan de Mazda, maar een sportieve wagen is nog geen sportwagen hé. De extra euro’s die je voor een Lotus neertelt blijven trouwens zeer goed bewaard, de inruilwaarde is fenomenaal, wat je van een Mazda niet echt kan zeggen denk ik.

    Soit, ik ben Lotus-fan in hart en nieren, maar dat valt wel op zonder dat ik het schrijf ook zeker?

  4. Het is hier inderdaad een vergelijking met ‘ongelijke’ wap(g)ens. Wat wij hier doen, is een nieuwe MX5 (onze nummer één inzake roadster rijplezier) vergelijken met ‘een’ welbepaalde 2de hands wagen die nòg meer rijplezier moet kunnen bieden.

    In dit geval werd dit ‘toevallig’ een oude Mk2 Elise 111s, die 20k gekost heeft en die geen ‘accidentje’ heeft voorgehad (weliswaar een niet ‘getargete’ UK wagen, waar het ruime aanbod en de gunstige Pond de prijs naar beneden haalt)

    De inruilwaarde is inderdaad van een ander kaliber, maar dat zou je voor vele andere vergelijkingen ook kunnen zeggen (zeker wanneer je twee verschillende concepten vergelijkt)

    Maarr…toch geen A/C in een €lise! 😉

  5. Fantaflesdopke says:

    Juist ja!

    Wij hebben wel airco in de Elise, en in combinatie met de hardtop en de betere ProBax kuipjes is dat een stuk comfortabeler dan de meesten denken. De enige reden dat hier niet het jaar door mee wordt gereden is het gebrek aan kofferruimte (echt functioneel kan je die niet noemen) en het gebrek aan tractie bij zware regenval of sneeuw/ijzel.

    Ideetje voor een volgende shoot-out:
    Lotus Evora vs. Porsche Cayman S ?

Leave a Reply