DRIVR

Gastbijdrage: GT Spirit – Betaalbare Miniaturen

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Schaalmodellen, als autofanaat ontsnap je er niet aan om er toch enkele op je bureau of (als de vrouw des huizes het toelaat) in je woonkamer te stallen. Het begint veelal ontschuldig met enkele kleine tweelingbroertjes van je favoriete wagens, maar door het gigantische aanbod loopt het al snel de spuigaten uit. Zodoende is er voor ons allen erg ‘slecht’ nieuws: sinds dit jaar is er met het Franse GT Spirit een nieuw schaalmodellenmerk op de markt.

GT Spirit 4

In de wereld van de schaalmodellen zijn er vandaag de dag twee dominante schalen, met name 1/43 en 1/18. Alhoewel de eerstgenoemde weinig plaats in beslag nemen en veelal voorzien zijn van een handig doorzichtig omhulsel, genieten toch 1/18’s bij mij de voorkeur. In deze grotere maat komen details beter tot uiting en kan je ook vanop een afstand genieten van de glooiende lijnen van de meest iconische wagens ooit. Het was Bburago dat in de jaren ’80 het publiek liet kennismaken met de schaal 1/18. Het merk zette deze schaal op de markt vanuit kostenoverwegingen. Om te produceren was een 1/18 slechts even duur dan hun oude vertrouwde 1/24’s, terwijl er toch een meerprijs voor gevraagd kon worden. Een strategie die geen windeieren heeft gelegd.

Vanaf eind jaren ’80 tot halverwege de jaren ’90 was er in West-Europa haast geen jongenskamer te vinden zonder een 1/18-model van Bburago op een prominente plek. Maar ook bij de doorwinterde autoliefhebbers gooide Bburago hoge ogen, zo prees onder andere Jeremy Clarkson eind jaren ’80 het realistische karakter van de 1/18’s van het Italiaanse schaalmodellenmerk. Moeilijk te bevatten misschien anno 2014, maar ooit werden Bburago’s effectief als gedetailleerd en verzorgd beschouwd. Sommige pogingen van Bburago waren inderdaad verdienstelijk, en prijs/kwaliteit beschouwd gewoonweg goed. Toch kwam naar het einde van de vorige eeuw sterke concurrentie opzetten en moest anno 2005 Bburago, dat nooit met de normen van markt mee evolueerde, de boeken neerleggen. Inmiddels is het in handen gevallen van concurrent Maisto.

De eerste realistische schaalmodellen in 1/18 zagen pas eind jaren ’90 het licht. UT Models bood in die tijd, tegen een schappelijke prijs, erg verzorgde schaalmodellen van onder andere de Porsche 911 993, Ferrari 355, Ferrari 550 en McLaren F1. Helaas hield het merk rond het millennium op te bestaan. Uit het as ervan verrees weliswaar AutoArt, maar de nieuwe naam ging gepaard met een hoger prijskaartje. Want waar Bburago’s 20 euro moesten opbrengen en UT Models 35, werd 70 euro en meer snel gebruikelijk voor modellen van AutoArt. Recent kosten nieuwe releases van AutoArt, Kyosho en Minichamps zelfs meer dan 100 euro. Om dan nog maar te zwijgen van modellen van topmerken als CMC, waarvan de aankoop een aanslag pleegt op je maandloon. De kwaliteit van 1/18’s is het laatste decennia fors gestegen, maar de prijs minimaal evenredig.

GT Spirit 3

Hierdoor is de komst van GT Spirit zo verfrissend. Als dochteronderneming van het Franse Ottomobile is er meteen heel wat kennis in huis om degelijke schaalmodellen te produceren. Niettemin is de prijs, met 69,90 euro voor de vroege vogels die reeds bij voorverkoop tot aanschaf over gaan, erg schappelijk te noemen. Daarenboven vermijden ze directe concurrentie door zich veelal niet te focussen op recente sportwagens, maar voornamelijk op de ‘vergeten’ youngtimers van de jaren ’70 tot en met ’90. Slim, want van deze periode zijn er vaak nog geen kwalitatieve schaalmodellen voor handen.

‘Handtastelijke’ liefhebbers van het betere prutswerk zullen mogelijk mopperen en grommen als ze merken dat het bij GT Spirit om ‘sealed bodies’ gaat. Het koetswerk is met andere woorden quasi uit één geheel gegoten in hars. Deuren, motorkap en koffer gaan dus niet open. Jammer hoor ik je denken, maar dat is het eigenlijk niet. Ten eerste moet ik toegeven alleen bij aanschaf de deuren en motorkap van andere schaalmodellen even te openen. Details zoals de motor zien dus sowieso zelden het daglicht.

Bovendien zijn op deze wijze de ‘valse’ kieren en naden (zogenaamde ‘panel gaps’) overal evenredig, wat niet altijd het geval is bij de concurrentie. Tevens is de lak mooi egaal aangebracht en is deze extreem helder en vrij van stofjes of andere fouten. Nog nooit heb ik een koetswerk van een kleine vierwieler zo weten schitteren. En datzelfde geldt ook voor de ruitjes, die perfect helder zijn om zo toch het fraai interieur goed zichtbaar te maken.

GT Spirit 1

Op dit moment bestaat het jonge gamma van GT Spirit voornamelijk uit Porsche’s, met onder andere een 356B Carrera 2, 3.2 Club Sport, 964 Carrera RS 3.8, 993 Carrera 4S, 944 S2 cabrio en 928 GTS. Maar ook enkele BMW’s, 1M en M3 GTS, zijn reeds verschenen. Elke maand mag je een nieuw model van GT Spirit verwachten. Voor de liefhebbers van een maatje meer biedt GT Spirit trouwens ook enkele 1/12’s (in casu de 2.7 Carrera RS, 964 3.6 Turbo en 993 Turbo).

Eenmaal je een prachtig model van GT Spirit in je handen hebt gehad is het moeilijk om niet lyrisch te worden over het realisme en de bouwkwaliteit. GT Spirit is dus mijn tip van 2014 aan auto- en schaalmodelfanaten. Maar hou het stil, want het merk produceert slechts maximaal 2000 exemplaren per model.

[Website: GT Spirit]

Share Button

12 Responses

  1. Axel Cayman says:

    Heel mooi! Had ik dat geweten toen ik klein was ;).

    Nooit verleid geweest door telegeide wagens?

    • Ken Divjak says:

      Met telegeleide wagens heb ik gespeeld toen ik klein was (zij het enkel met kant-en-klare exemplaren wegens te jong voor het zelfbouwwerk), maar met miniaturen heb ik nooit iets gehad. Vreemd eigenlijk; ofwel ben je er zot van, ofwel helemaal niet. Of zijn er misschien mensen die één miniatuur van hun eigen (droom)wagen kopen en daarmee basta? Staat wat vreemd, vind ik – zo’n eenzaam kleintje op die grote kast…

      • Stijn says:

        Ik had inderdaad als kind ook een aantal telegeleide wagens. Maar net als slotcars kon me dit maar matig boeien. Alhoewel je al (enige) controle over het voertuig hebt, voel je nog steeds niets de sensaties en deze modellen zijn dan ook weer niet zo realistisch als echte schaalmodellen.

        Mijn fascinatie voor schaalmodellen vloeit voort uit het feit dat er zoveel mooie wagens op deze wereld zijn en het niet mogelijk is ze allemaal te bezitten. Zo’n fraai gedetailleerd schaalmodel vind ik dan ook leuk alternatief.

  2. Axel Cayman says:

    Quote van het (zeer) recente stukje van Henry Catchpole over zijn Alpenrit met de F40:

    “Standing next to the famous angular wing of the F40, remembering the 1:18 Bburago model I treasured as a child and the poster I had on my wall at school, it seems only right to give my arm a good hard pinch. Just to check. “

  3. Arno Jaspers says:

    Top post. Als klein kereltje ging ieder bezoek van Zolder of Francorchamps ook steevast gepaard met de aankoop van een Burago. (Uiteraard was daar een rode F40 bij.) Enkele concullega’s raadden me modelbouw ‘De Kimpe’ in Dendermonde aan. De webwinkel is alvast impressive.

    http://www.miniaturendekimpe.be/

    *Haalt kartonnen doos met Burago’s van zolder*

  4. Bert Claes says:

    Heb me onlangs enkele HPI 1/43 Group C racers aangeschaft en het detail is werkelijk schitterend! Ook Spark en Minichamps hebben een heel goed aanbod in dezelfde prijsklasse.
    Alleen vraag ik me af wat je moet doen als ze ooit bestoft zouden geraken? Ze zijn zo fragiel dat schoonmaken nauwelijks een optie is…

    • Stijn says:

      Schitterende keuze! Heb onder andere de Toyota TS010, Lancia Stratos, Lancia 037 en McLaren F1 GTR van HPI. HPI maakt, in mijn ogen, de beste 1/43’s. Daar kan Minichamps en zelfs Spark niet tegen op. Bij Modelissimo en CK-modelcars (zie links hierboven) kan je zelfs bepaalde HPI’s aan 29,95 euro kopen (terwijl dat anders vaak meer dan 50 euro is).
      Dankzij hun plastieke omhulsels komt er nooit stof op 1/43’s. Mijn 1/18’s bewaar ik dan weer in glazen kasten, een keer per jaar haal ik ze er eens uit voor de lenteschoonmaak. Haast nooit brokken gemaakt, fingers crossed!

  5. Bert Claes says:

    Idd, heb mijn Toyota TS010’s (Casio en Zent) bij modelcarworld.de bekocht tegen 38€. De Esso TS010 uit het JSPC is nog onderweg uit Italië. De Nissan NP35 van HPI had ik ook graag gewild, maar niet gevonden dusver…
    Het lijkt me dan best ze in de plexi doosjes te laten zitten, hoewel het initieel plan was ze ooit (zonder doosje) uit te stallen in een stofdichte glazen kast.

Leave a Reply