Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Dat de nieuwe Mercedes S-Klasse ook met 350 BlueTec-instapdiesel voor de concurrentie de lat qua comfort en afwerking bijzonder hoog heeft gelegd, concludeerde collega Ameye onlangs. Of diezelfde S-Klasse met 4.6 liter grote V8 in S500-livrei niet alleen het comfort, maar ook het raffinement en de rijdynamiek naar ongekende hoogte brengt?

2014_mercedes_s500l_02

Het mag in elk geval wel duidelijk zijn dat ze in Stuttgart vertrouwen hebben in de looks van de S-Klasse: parkeer hem naast de nagelnieuwe C-Klasse en het lijkt wel alsof Mercedes die laatste heeft geboetseerd uit wat overtollig aluminium en staal van het vlaggenschip. Niet dat er zoveel materiaal zou overschieten, want met een lengte van 5m25, breedte van 1m90 en hoogte van 1m49 is deze verlengde S-Klasse een bijzonder imposante verschijning. Ondanks de aanwezigheid van een AMG-pakket met twintigduims-lichtmetaal maar vooral dankzij de koetswerkkleur in Iridiumzilver, die de zogenaamde dropping line op de flanken iets subtieler maskeert, komt de Mercedes S500 L echter nog voldoende discreet voor de dag.

2014_mercedes_s500l_032014_mercedes_s500l_10

2014_mercedes_s500l_09

De voornaamste attractie bevindt zich nog steeds binnenin, en meer bepaald achteraan. Vink namelijk de First Class-achterbank en de Executive-zetel rechts achteraan aan en je boet weliswaar aan de middelste zitplaats in, maar je beschikt dan weer wel over een achterbank die zich moeiteloos kan meten met de duurste zitjes op een transcontinentale vlucht, inclusief klaptafeltjes en individuele multimediaschermen. De zitplaats rechts achteraan is daarbij de meest begeerde, want die kun je kantelen tot maar liefst 43,5 graden. Stip je daarbij geen verduisterde ruiten maar wel de zonnegordijnen en het panoramadak aan, dan bepaal je desgewenst zelf vanop de achterbank hoeveel nieuwsgierige blikken er door de dubbel gelaagde ruiten kunnen priemen.

2014_mercedes_s500l_11

Het enige wat eigenlijk nog ontbreekt, is een scheidingswand met de voorste inzittenden. Al hebben ook zij zeker niet te klagen wegens recht op veelvuldig instelbare en goed steunende stoelen, die uiteraard verwarmbaar en ventileerbaar zijn, en op snufjes zoals het zesvoudige massageprogramma voor diezelfde stoelen. De ergonomie van de bestuurderspost is verder prima, met een rustig en hoogwaardig ogende middenconsole – inclusief ventilatiemonden die zo naar Crewe lijken te knipogen – en gecentraliseerde bediening op de middenconsole.

2014_mercedes_s500l_15

2014_mercedes_s500l_162014_mercedes_s500l_12

Minpunten? Jazeker: het COMAND-infotainmentsysteem werkt niet altijd even intuïtief als je zou willen, waardoor je af en toe lang op zoek bent naar instellingen voor bepaalde functies – al hoeft dat met een paginalange optielijst niet te verwonderen. Daarnaast mochten de twee TFT-schermen van 30,7 cm elk – waarvan het linker het instrumentenpaneel vormt en het rechter het COMAND-scherm – misschien iets subtieler in het interieur geïntegreerd worden, net als de zilvergrijze elementen van het Burmester-audiosysteem. Maar als dat de opmerkingen zijn, dan toont dat maar aan dat Mercedes de kloof met de absolute Britse top van Bentley en Rolls-Royce aan het dichten is – als het die al niet gedicht heeft.

2014_mercedes_s500l_05

Met zoveel aandacht voor comfort hoeft het ook niet te verbazen dat de 4.663 cc grote V8 een toonbeeld van raffinement is. Het achtcilinderblok doet zijn werk te allen tijde discreet op de achtergrond en verheft zijn stem quasi nooit, en de Mercedes S500 L is dankzij 700 Nm (tussen 1.800 en 3.500 tpm) en 456 pk (tussen 5.250 en 5.500 tpm) gezegend met een verbluffende trekkracht. Het verbaast dus nog minder dat de S-Klasse de honderd al na 4,8 seconden aantikt en nog een eind kan doorgaan wanneer het gentlemen’s agreement komt aankloppen. De stabiliteit aan Autobahn-snelheden op weg naar de fotolocatie in de Eifel is dan ook imposant, net als de demping van rij- en rolgeluiden. Het verbruik valt dan al bij al weer mee gezien de 2.015 kg leeggewicht: na een retourtje Eifel noteerden we 12,1 l/100 km.

2014_mercedes_s500l_06

2014_mercedes_s500l_072014_mercedes_s500l_08

Voor de waaierende Eifelwegen waren we net iets te vroeg bij de Mercedes-importeur langsgeweest: 1-FFF-707 was helaas niet voorzien van het hoogtechnologische Magic Body Control-systeem, dat de baan proactief scant en de demping van de S-Klasse voorbereidt op oneffenheden. De gemoderniseerde Airmatic-adaptieve luchtvering en ADS Plus-demping, die Mercedes standaard onder de S-Klasse monteert, doen hun werk in Comfort-modus echter meer dan naar behoren, zij het iets minder verfijnd in Sport-modus. Bij vlottere tempi duikt er dan weer merkbare rol op in de twee ton zware koets van de S500 L en mocht het tweespakige stuur wat meer feedback richting bestuurder sturen. Al onderstreept dat natuurlijk de prioriteit van de S-Klasse: het cocongevoel waarin de Mercedes zijn passagiers richting bestemming voert.

2014_mercedes_s500l_01

2014_mercedes_s500l_182014_mercedes_s500l_13

Wie dus in de markt is voor een S-Klasse vindt in de prestaties, het comfort en de verfijning van deze Mercedes S500 L misschien wel alle S-Klasse die hij ooit nodig zal hebben. De nakende S600 lijkt ons qua extra’s alleen meer prestige te zullen bieden, en het is maar zeer de vraag in hoeverre de AMG-modellen het voortreffelijke comfort van de gewone modellen compromitteren. Rest ons alleen nog steeds de vraag of het Magic Body Control-systeem zijn score verder de hoogte in kan duwen.

2014_mercedes_s500l_04

[Foto’s: Bert Claes]

MERCEDES S500 L (W222)

Plus Min
+ Meest homogene S-Klasse… – …ontbeert standaard Magic Body Control

Weggecijferd

Motor 4.6 V8, turbobenzine
Aandrijving Achterwielen
Transmissie 7-traps, automaat
Vermogen 456 pk (5.250 – 5.500 tpm)
Koppel 700 Nm (1.800 – 3.500 tpm)
Gewicht 2.015 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,8 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 12,1 l/100 km
CO2-uitstoot 213 g/km
Vanafprijs 116.281 euro

Verdict

9 op 10