Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Even een kleine frustratie ventileren: ik blijf het vreselijk vinden als mensen elke SUV of cross-over een Jeep moeten noemen. Dit leidt ertoe dat echte Jeeps vaak voorbehouden blijven voor kenners die goede terreincapaciteiten ook weten te appreciëren. Akkoord: de vorige generaties waren niet bepaald een zegen voor het oog, maar daar hebben ze Italië nu werk van gemaakt. De nieuwe Cherokee laat dan misschien wel hoofden draaien, maar is deze excentriekeling onderhuids nog steeds een echte Jeep?

2015_Jeep_Cherokee-5

De stereotype Wrangler geeft een algemeen fout beeld van het merk, want “Jeep” hoeft niet altijd synoniem te staan met “compromisloos”. De Cherokee profileert zich dan ook als een gulden middenweg tussen terrein- en gezinswagen, met een lichte voorkeur voor dat eerste. Andersom wil je liever niet horen van een Jeep, daarvoor zijn er SUV’s genoeg op de markt die liever asfalt dan modder eten. Of de Cherokee dan geen bal waard is op de openbare weg hoor ik u denken? Daar zou je nog wel eens terug van kunnen komen.

De twee ton zware Italo-American is gebouwd op het platform van de Alfa Giulietta, maar door de zware koets heeft hij last van body-roll. Ter compensatie werd de ophanging vrij stijf gemaakt, maar gelukkig filteren de dempers voldoende om de rit relatief aangenaam te maken. Hoewel sportief rijden geen prioriteit is, verrast de vrij direct sturende Cherokee toch met een goede wegligging en gaan de voorste rubbers pas na een potje overdrijven over tot voorspelbaar onderstuur.

2015_Jeep_Cherokee-29
2015_Jeep_Cherokee-262015_Jeep_Cherokee-20

Dat overdrijven mag je trouwens vrij letterlijk nemen, want de 2.0 Multijet van 170pk en 9-traps automaat zijn er voornamelijk voor je comfort. De (ietwat luidruchtige) diesel en vlotte automaat helpen je gemakkelijk door het verkeer, maar stoplichtsprints ga je er niet snel mee winnen. De versnellingsbak houdt ook duidelijk niet van de sport-stand, waarbij de alerte automaat plots transformeert in een nukkige twijfelaar. In dat opzicht ben je misschien beter af met de 140pk variant met identiek koppel, maar dan moet je het wel stellen met een manuele 6-bak.

Of die minder motorgeluid produceert weten we niet, maar wat we wel weten is dat de cockpit voldoende immuun is voor alle andere geluiden. Een (opnieuw) voldoende kwalitatieve cockpit overigens, waar vooruitgang geboekt is in de vorm van softtouch panelen en aluminium inlegstukken. Een flinke stap in de goede richting, ook al is concurreren met de Duitsers of Zweden voorlopig nog niet helemaal aan de orde. Om die krachtmeting definitief te beslissen moeten we verder kijken, want qua uitrusting zit de Cherokee wel op schema met Europe’s Finest.

2015_Jeep_Cherokee-222015_Jeep_Cherokee-24
2015_Jeep_Cherokee-132015_Jeep_Cherokee-12

Wij kregen de Cherokee mee in de Limited uitvoering, standaard voorzien van bijna alle toeters en bellen, en in ons geval ook effectief. Met de Advanced Technology Group, Cold Weather Group en het panoramisch schuifdak aangevinkt klokt de 1-HDD-060 af op een stevige 53.900€. Indien je budget dat niet toelaat, kan je nog altijd kijken naar de Longitude variant, die je met vierwielaandrijving al vanaf 39.300€ kan krijgen. Of je kiest voor een voorwielaandrijver, maar daar koop je, in mijn ogen, geen Jeep om. Als een capabele 4×4 geen vereiste is, zijn er genoeg andere spelers op de markt.

2015_Jeep_Cherokee-162015_Jeep_Cherokee-15
2015_Jeep_Cherokee-142015_Jeep_Cherokee-11

Maar hoe capabel, is “capabel” dan? Wel, hier zal je moeten afwegen welke opoffering je wil maken naar dagelijkse inzetbaarheid. 4×4 is dus al beschikbaar vanaf de Longitude versie, maar wie het ruwer terrein wil induiken is aangewezen op de Trailhawk-versie. Die beschikt over een vergrendelbaar differentieel op de achteras en staat wat hoger op zijn poten (22 cm bodemvrijheid). Uitgerust met een potente V6 van 3,2 liter is dit al een heel ander beestje, maar helaas minder voordelig aan de pomp bij dagelijks gebruik.

Een erg complete uitrusting, het comfort voor de inzittenden, en de terreincapaciteit maken van de Cherokee een zeer veelzijdige SUV. Jeep verslaat zijn Europese tegenhangers dan misschien nog niet op vlak van afwerking, maar ze zijn toch duidelijk aan een opmars bezig. Als je tenminste kan wennen aan het nieuwe design, maar over goede smaak valt niet te twisten, toch?

[Foto’s: Bert Claes]

2015_Jeep_Cherokee-27n

JEEP Cherokee

Plus Min
+ Alles kunner – Prijs/Kwaliteit

Weggecijferd

Motor 2.0 turbodiesel MultiJet
Aandrijving 4×4
Overbrenging 9-traps, automaat
Vermogen 170 pk (bij 3.750 tpm)
Koppel 350 Nm (bij 1.750 tpm)
Gewicht 1.953 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,3 s
Topsnelheid 192 km/h
Gem. testverbruik 8,7 l/100 km
C02-uitstoot 154 g/km
Vanaf prijs 34.500 euro

Verdict

7 op 10