Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Paaszondag doorbengen aan de Nordschleife, ik kan het iedereen aanraden die niet naar een voorjaarsklassieker wil kijken. De Nordschleife is in die periode, dus ook de zaterdag ervoor en op paasmaandag, open van 9 uur ‘s ochtends tot 19 uur ‘s avonds. Dat zorgt voor drukte, wegens massaal afgezakte Britten en Russen, en zodoende weinig kans om zelf de arena van de Eifel te betreden, onopgejaagd door mannen in playstationmodus. Maar het zorgt ook voor een heerlijke variëteit aan snelle vierwielers, van leuke klassiekers zoals de Alfa Romeo Montreal of 930 3.3 Turbo, tot het nieuwste speelgoed: in casu de Cayman GT4.

Porsche Cayman GT4 2

Het was reeds 18u. De Nordschleife was die namiddag al drie keer gesloten door ongelukken, en wederom vlogen gammele E36’s, MX-5-jes en 205-jes als gekken rond de Ring. Waarbij ze niet zelden, sterker aangedreven door waaghalzerij dan door pk’s, aan de uitlaten van GTR’s en GT3’s bleven plakken. Plots dook er een zilveren Cayman GT4 op ter hoogte van Wippermann, die er zijn hand niet voor omdraaide om de curbs duchtig aan te snijden. De GT4 oogde stabiel en meer dan vlot.

Porsche Cayman GT4 1

Even later kwamen we de 385 pk sterke en 1.340 kg lichte Cayman GT4 opnieuw tegen bij het befaamde tankstation Ed, waar elk weekend een lange rij van dorstige exoten is terug te vinden. Tijd dus om de GT4 voor het eerst eens visueel te inspecteren. De eerste indruk is alvast erg positief. Net zoals een GT3 ligt de GT4 dicht bij de grond. Dat mag niet verwonderen, aangezien ze grosso modo dezelfde ophangingscomponenten delen. Alleen de achterophanging verschilt door de gewijzigde plaatsing van motor en versnellingsbak. De centrale plaatsing van de 3.8 boxer uit de 911 Carrera S, die in de GT4 180 graden moest worden gedraaid, zorgt er ook voor dat de Cayman door een langere uitlaatlijn strandt op ‘slechts’ 385 pk.

Porsche Cayman GT4 4

Porsche Cayman GT4 6Porsche Cayman GT4 8

Ook de koelgaten en spoilers trekken de aandacht. Spoilers tasten naar mijn mening de schoonheid van een wagen in haast alle gevallen aan. De 911 is in mijn ogen een van die zeldzame wagens die kan wegkomen met een spoilerpakket. Mogelijk omdat we door al die jaren dat de 911 al actief is in de racerij, gewend zijn geraakt aan zulk uitzicht. Maar het moet gezegd worden: ook bij de Cayman GT4 oogt de spoiler achteraan noch de lip vooraan onnatuurlijk of vulgair, maar eerder functioneel.Deze opsmuk gaf, inclusief de uitstulpende luchthappers op de zijkanten, zelfs het nodige karakter aan het sober zilveren exemplaar. Aan gespierd uitziende Caymans gaan we mogelijk snel wennen. Want niet alleen zal deze worden ingezet in de GT4-raceklasse, het is ook niet langer onwaarschijnlijk dat toekomstige racers uit de GT3-klasse gebaseerd zullen zijn op de Cayman.

Porsche Cayman GT4 12

Het ging om een exemplaar van Porsches persvloot, dus het optionele keramische remsysteem (met remschijven met een diameter van 410 mm vooraan en 390 mm achteraan) was natuurlijk aanwezig om journalisten de allerbeste GT4 voor te schotelen. Toch moet het standaard remsysteem met eveneens zes zuigers vooraan en vier achteraan maar met stalen remschijven (380mm rondom) meer dan volstaan.

Porsche Cayman GT4 7

Toen de GT4 het tankstation verliet, konden we eindelijk het geluid in isolement horen, zonder tal van andere jankende motoren in de buurt. Zo schreeuwerig en hoogtoerig als een GT3, een van de mooiste geluiden die ik al in de buurt van de Ring heb waargenomen, werd het niet. Maar de 3,8 liter grote flat six bracht niettemin een voldoende luide en zware variant van de alom bekende roffel ten berde.

Porsche Cayman GT4 5

Als ik in de markt zou zijn voor een tweedehandse 997 GT3 met 435 pk, zou ik toch sterk nadenken of ik voor hetzelfde geld niet liever een gloednieuwe GT4 zou aanschaffen. De nieuwprijs van 88.451 euro ligt immers 50.000 euro beneden die van de huidige GT3, en is haast identiek aan die van de allereerste GT3 (996) anno 1999. Daarmee lijkt de GT4 een ware ‘inflation fighter’ waar de Europese Centrale Bank nog wat van kan leren. En met naar verwachting circa 2.000 exemplaren is exclusiviteit en residuele waarde net als bij een GT3 gegarandeerd. De Cayman GT4 is tevens praktischer dan een hardcore Elfer doordat er naast de koffer vooraan ook een goed bereikbare ruimte achteraan beschikbaar is. De specificaties zitten snor en wat mij betreft de looks ook. Maar oordeel vooral zelf. Nu alleen het rijden nog.

Porsche Cayman GT4 9

[Foto’s: Stijn Braes]