De Golf 7,5 passeerde de revue hier nog niet. Meteen een goede reden om naar D’Ieteren te rijden en voor een weekje de strafste dieselaar uit hun garage te ontvreemden. Braaf als we zijn, werd-ie tijdig weer teruggeleverd – zij het met ruim 1.200 kilometer extra op de digitale teller. Die moeten volstaan om te beslissen of dit nu een snelle zelfontbrander dan wel een diesel met GTI-allures is.
Een facelift bij Volkswagen, bestaat dat wel?
Ondertussen alweer vier jaar geleden reed collega Ken met de toen net gelanceerde Golf 7. Het destijds ingezette design kreeg met beperkte pennentrekken een verjongingskuur voor modeljaar 2018. Denk daarbij aan een nieuwe grille, strakkere bumpers en standaard LED-verlichting, zowel voor-als achteraan. Als chauffeur kijk je voortaan op een digitale tellerpartij. Die is perfect leesbaar en geeft alle info die je nodig hebt, maar mist misschien wel wel een tikkeltje frivoliteit. Verder is er het vernieuwde infotainmentsysteem met een nog iets groter handig aanraakscherm. Tot slot beschik je voortaan ook over een adaptieve cruise control, Front Assist en City Emergency Braking.
Wat gebeurde er onder de motorkap?
Daar bleef alles min of meer bij het oude. Maar omdat we geen testverslag van de uitgaande Golf 7 GTD online hebben staan, springen we even terug in de tijd. Naar begin 2010 om precies te zijn. Toen reden we met de vorige generatie Golf GTD, die goed was voor 170 paarden en 350 Newtonmeters. De net opgefriste versie van Volkswagens populairste model stelt het in GTD-trim met 14 viervoeters en 30 Nm koppel extra. In combinatie met de vernieuwde DSG-bak passeert de naald binnen zeven en een halve tel aan honderd, om indien gewenst door te gaan tot 230 km/u.
Rijdt-ie als dan als een zuinige GTI?
Grijpen we nogmaals terug naar ons testverslag van 2010, dan lezen we: “Niet meteen een DRIVR dus, maar een zeer goede auto die voor het leukere werk helaas panache mist.” En dat is ook hoe ondertekende de huidige topper op dieselvlak ervaart. Het stuur ligt aangenaam in de hand en laat je toe om de voorste lappen rubber precies door de bocht te manoeuvreren. Het onderstel evolueert met een druk op de knop van erg toegeeflijk in comfort tot stug in de sportstand, zonder onaangenaam hard te worden. En dat ondanks de optionele 19-duimers die onder onze testwagen lagen.
In diezelfde sportstand krijgt de goed gefilterde dieselgebrom trouwens een iets rauwer kantje. Met dank aan de uitstekend schakelende zeventraps Direkt-Schalt-Getriebe ben je nooit om vermogen verlegen en meer dan vlot de bocht omgaan is zoals gezegd ook geen probleem. Maar het gaat toch allemaal zo steriel. En dat is ergens jammer, want een snelle hatchback hoort er net voor te zorgen dat het haar op je armen recht komt en je met een brede smile achter het stuur zit. En dat doet de nieuwe GTD (net) niet.
Verder nog iets dat we moeten weten?
Het eerste wat opvalt nadat je plaats hebt genomen achter het stuur is het fraaie digitale dashboard. Vervolgens gaat je rechterhand automatisch naar de omgeving rechts van het stuur om de startknop een afgemeten duw te geven. Alleen moet die hand onverrichter zake weer naar beneden, om een ouderwetse sleutel te nemen. Tweede poging dan maar. Sleutel in het contact en draaien, bitte. Wat ze bij Volkswagen wel goed voor mekaar hebben, is de achteruitrijcamera. Die zit weggewerkt achter het logo op de kofferklep (dat als handgreep dubbelt) en komt pas te voorschijn als je de achteruitversnelling inschakelt. Wel zo handig, want zo is er steeds een propere lens en bijgevolg helder beeld – ook na een trip door het Belgische zomerweer.
Conclusie?
Enkele honderden euro’s duurder dan zijn GTI-broer, maar wel met een gematigdere dorst. Ga je evenwel voor rijplezier, dan mag je niet twijfelen. Zorg er alleen voor dat je de GTI met Performance-pack te pakken krijgt (met 15 extra paarden en een mechanische sper), want anders is het verschil niet zo uitgesproken. De GTD is overigens verre van een slechte wagen, maar toch wat te steriel voor zijn badge. Hij kwijt zich zorgvuldig van zijn taak om je (snel) van punt A naar punt B te brengen, maar vergeet daarbij dat het ook leuk mag zijn. Iets te braaf voor zijn eigen goed dus, al zal dat zakelijke rijders allicht weer kunnen bekoren.
Volkswagen Golf GTD DSG Facelift (2017)
Plus | Min |
+ Aangename kilometervreter | – Die GTI-genen mist |
Weggecijferd
Motor | 2.0 4-in-lijn turbodiesel |
Aandrijving | Voorwielen |
Vermogen | 184 pk |
Koppel | 380 Nm |
Leeggewicht | 1.377 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 7,5 s |
Topsnelheid | 230 km/u |
Gem. verbruik | 4.6 l/100 km |
CO2-uitstoot | 122 g/km |
Vanafprijs | € 33.350 |