Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Audi heeft de tweede (en laatste?) generatie R8 een opfrisbeurt gegeven. Daarmee gaat de snelste versie voor het eerst over de magische grens van 321 km/h (200 mp/h).

Zowel de standaard R8, als de krachtigere topversie, zien het vermogen van hun atmosferische 5,2-liter V10 stijgen met respectievelijk 30 pk en 10 pk, voor een totaal van 570 pk en 620 pk om precies te zijn. Het koppel is dan weer toegenomen met 10 Nm en 20 Nm voor een totaal van 550 Nm en 580 Nm. Daarmee passeert die laatste nu voor het eerst de grens van 321 km/h. Een versie met geblazen V6 komt er dus definitief niet.

2019_audi_r8_v10_spyder_facelift_03

De sprint naar de 100 km/h neemt daardoor nog maar 3,4 s in beslag (3,5 s voor de Spyder). Of 3,1 s voor de krachtigere variant (3,2 s voor de Spyder). Beide modellen komen voor het eerst ook standaard met een partikelfilter.

2019_audi_r8_v10_spyder_facelift_29

2019_audi_r8_v10_spyder_facelift_232019_audi_r8_v10_spyder_facelift_24

Beide modellen krijgen, naar analogie met de rest van het Audi Sport-gamma, ook nieuwe typeaanduidingen waardoor de instapper voortaan als R8 Coupé/Spyder V10 quattro door het leven gaat, en de topversie als R8 Coupé/Spyder V10 performance quattro.

2019_audi_r8_v10_spyder_facelift_04

2019_audi_r8_v10_spyder_facelift_142019_audi_r8_v10_spyder_facelift_05

Behalve extra vermogen en nieuwe namen krijgt de vernieuwde R8 uiteraard ook een pak visuele wijzigingen die vooral aero-geïnspireerd zijn. Al ziet Audi ook verschillende knipogen naar bijvoorbeeld de Ur-quattro. Zelf zien we eerder een R8 die te dicht geslapen heeft bij zijn circuitbroertje R8 LMS GT3.

2019_audi_r8_v10_spyder_facelift_22

Andere wijzigingen zijn er voor zowel de standaard besturing als het optionele ‘Dynamic steering’, de ophanging (zonder verdere info) en het ESP waardoor ook de remprestaties verbeterd zijn. Voor het eerst is er ook een optionele voorste CFRP/aluminium anti-rolbar beschikbaar die 2 kg lichter is.

2019_audi_r8_v10_spyder_facelift_18

2019_audi_r8_v10_spyder_facelift_192019_audi_r8_v10_spyder_facelift_20

Tot slot zijn er ook heel wat nieuwe afwerkingen beschikbaar zoals nieuwe velgdesigns, nieuwe exterieur – (Kemora grijs en Ascari blauw) en interieurkleuren met specifieke contraststiknaden (Pastel zilver met Rock grijs, Palamino bruin met Staal grijs en zwart met Utopia blauw). De topversie Performance quattro wint een designpakket met extra leder en Alcantara en Merkato blauwe accenten. Tot slot is er uiteraard opnieuw heel wat carbon afwerking beschikbaar, net zoals accenten in glanzend zwart of satijn grijs.

2019_audi_r8_v10_spyder_facelift_13

De gefacelifte R8 zal vanaf het eerste kwartaal van 2019 beschikbaar zijn. (Belgische) prijzen zijn er momenteel nog niet.