Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Iedere Bugatti EB110 is bijzonder, en al zeker een gelimiteerde versie EB110 SuperSport, maar chassis #39025 is nog net iets specialer. En dat is niet alleen vanwege zijn illustere oorspronkelijke eigenaar.

Deze was niemand minder dan bezieler en CEO Romano Artioli zelf. De Italiaanse entrepreneur droomde ervan om Bugatti terug naar het supercarfirmament te brengen en kocht daarom in 1987 de rechten. Bugatti Automobili S.p.A. was een feit en de thuisbasis van merk verhuisde van het Franse Molsheim naar het Italiaanse Campogalliano nabij Modena.

1994 bugatti eb110 ss romano artioli 5

Daar liet Artioli een moderne en door Giampaolo Benedini getekende fabriek bouwen waarin vier jaar later de eerste EB110 GT’s gebouwd zouden worden, precies 110 jaar na stichter Ettore Bugatti’s geboorte.

1994 bugatti eb110 ss romano artioli 9

1994 bugatti eb110 ss romano artioli 61994 bugatti eb110 ss romano artioli 8

De supersporter met middenmotor had een voor die tijd hoogtechnologische aandrijflijn met standaard vierwielaandrijving, vijf kleppen per cilinder, twaalf individuele throttle bodies. Maar ook actieve aerodynamica, dubbele driehoeken rondom en een met kevlar versterkte carbon monocoque. Toch het was vooral de hypercomplexe 3,5-liter quad turbo V12 die show stal. Standaard goed voor 560 pk bij 8.000 tpm, een sprint naar de 100 km/h in 3,5 s en een topsnelheid van 343 km/h.

1994 bugatti eb110 ss romano artioli 3

1994 bugatti eb110 ss romano artioli 71994 bugatti eb110 ss romano artioli 10

Reeds een jaar later kwam er de overtreffende trap in de vorm van de EB110 SuperSport (SS). Deze was niet alleen lichter maar ook krachtiger. De V12 met drukvoeding produceerde nu 600 pk bij 8.250 tpm waardoor de 0 tot 100 tijd daalde naar 3,2 s en de topsnelheid verhoogde naar 349 km/h.

1994 bugatti eb110 ss romano artioli 4

Voor Romano Artioli’s persoonlijke EB110 SS mocht het echter nog wat meer zijn. Chassis #39025 is één van twee zogenaamde ‘SS America’s’ en produceert daardoor 650 pk, 50 pk meer dan de standaard SS. De auto, die oorspronkelijk zilver was, liet Artioli herspuiten in Bugatti blauw en verbleef naar verluidt tot 2013 in diens persoonlijke collectie, waarna de auto verkocht werd aan de huidige Britse eigenaar. Nu staat de bewuste EB100 SS opnieuw te koop bij de Britse specialist Furlonger Specialist Cars met nauwelijks 19.000 km op de teller.

[Advertentie: PistonHeads]