Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wat draagt een Bugatti Chiron-rijder om de pols? Heel eenvoudig: een werkende miniatuurversie van de W16 die de hypercar zijn 1500 paarden bezorgt.

Het is een vergelijking die vaker te onpas dan te pas gemaakt wordt: mechanische horloges zijn kleine motoren voor om de pols. In de praktijk heeft een uurwerk natuurlijk niks gemeen met een verbrandingsmotor, al zit er wel een grond van waarheid in de analogie. Een vergelijking die de fantasten van de Amerikaanse manufactuur Jacob & Co. aangezet heeft om een echte motor voor om de pols te ontwikkelen – met 16 cilinders.

Miniatuur W16

Sinds de oprichting in 1986 heeft het juwelenmerk van Jacob Arabo een patent op haast buitenaardse creaties. De horloges van Jacob & Co. hebben daardoor meer van automatons voor aan de pols dan van klassieke uurwerken, veelal versierd met de meest opulente diamanten die er op aarde te vinden zijn. Echte haute horlogerie dus, die bij getallen met zes cijfers begint en alleen op bestelling gemaakt wordt.

Jacob-&-Co.-X-Bugatti-Chiron-Tourbillon-2

Daarmee wordt de – in autokringen uiterst lange – productietermijn voor een Bugatti W16-motor met gemak overtroffen. Waar een ingenieur uit Molsheim ongeveer zeven dagen werkt aan de 1-op-1 versie, doen ze er bij Jacob & Co. beduidend langer over om de miniatuurpuzzel van 52 onderdelen te fabriceren en in mekaar te knutselen. De verklaring voor dat monnikenwerkje is omdat het officiële horloge van de Chiron er niet alleen zoals een kleine W16-motor uitziet, maar ook effectief zo werkt.

Tourbillon

Met een druk op de knop schiet de zestienpitter in gang om de echte krukas, de zestien pistons en de twee turbo’s (voor vier was er niet genoeg plek) te laten draaien. Het eigenlijk tijdsmechanisme staat daar los van, want dat moet je wel met de hand opwinden om 60 uur lang te laten tikken. Een zogenaamde tourbillon – dat is het ventitalorachtige onderdeel vlakbij het Bugatti-embleem – zorgt dat de tijdsmeting accuraat blijft door de invloed van de zwaartekracht te counteren.

Voor al dat moois in een kast van zwart titanium met saffierglas aan beide kanten rekent Jacob en Co. omgerekend 260.000 euro aan. Een bedrag dat menig liefhebber al doet dromen van Ferrari’s of Lamborghini’s, maar in het licht van het Chiron-prijskaartje van 3,5 miljoen euro gewoon een dure optie is. Heb je evenwel het summum van de automobielproductie in de garage staan, dan kan je haast niet anders dan ook het horloge-equivalent op je nachtkastje te deponeren. Al was het maar om op tijd en stond eens op de W16-knop te duwen als het echte werk de garage niet uit mag.

Jacob & Co. X Bugatti Chiron Tourbillon, handopwinder, JCAM37 uurwerk, 60 uur gangreserve, 54 mm lang, 44 mm breed, saffierglas, waterdicht tot op 30 meter, +- 260.000 euro

MEER LEZEN

Officieel: Bugatti Chiron Pur Sport

Bugatti Chiron passeert de magische grens van de 300

Twee Bugatti racers in hun natuurlijke habitat