Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Jaguar heeft een 911-ke gedaan. Ongeveer dan toch.

Al van bij zijn geboorte in 2013 droomt Jaguar ervan om een 911 in zijn rangen te hebben. Een tijdloos icoon dat het moet hebben van evolutie, beter dan revolutie. Of het ook echt zo’n vaart zal lopen zal de toekomst uitwijzen, maar dankzij enkele geslaagde facelifts door de jaren heen heeft Jaguar zijn sportieve tweezitter best relevant kunnen houden. Met de geweldige F-Type SVR en Project 7 als kers op de taart.

2020_jaguar_ftype_facelift_04

Nu, zes jaar later, is het tijd voor een nieuwe F-Type. Al neem je dat best met een flinke korrel zout. Spreek dus eerder van een gedegen facelift. Het chassis is in de basis immers identiek gebleven. En ook de rest van de hard points zijn duidelijk op post gebleven.

2020_jaguar_ftype_facelift_14

2020_jaguar_ftype_facelift_062020_jaguar_ftype_facelift_032020_jaguar_ftype_facelift_10

Wel hebben de designers de coupé/roadster van een nieuwe neus voorzien met horizontale en dunnere LED-lichten die wat meer conform zijn met de rest van het gamma. Maar waarmee de F-type ook aan eigenheid inboet. Of het ook effectief beter is tegenover het origineel? We zijn er momenteel nog niet helemaal van overtuigd…

2020_jaguar_ftype_facelift_15

2020_jaguar_ftype_facelift_112020_jaguar_ftype_facelift_072020_jaguar_ftype_facelift_13

Los van de neuscorrectie hebben de designers zich vooral toegelegd op de vele details op en rond de F-Type. Dat uit zich in nieuwe en eveneens dunnere LED-achterlichten, hertekende lucht in- en uitlaten en een resem andere kleine tweaks. Alles samen niets wereldschokkends dus, want ook het interieur is – op enkele geüpdatet schermen en een infotainmentsysteem na – vrijwel gelijk gebleven.

2020_jaguar_ftype_facelift_12

2020_jaguar_ftype_facelift_012020_jaguar_ftype_facelift_02

Waar er wél iets veranderd is, is onder de kap. Daar vinden we nog steeds de 300 pk sterke geblazen 2,0-liter viercilinder onderin het gamma. Maar de twee gesuperchargede V6’en zijn nu ingeruild voor twee nieuwe versies van de gesuperchargede 5,0-liter V8. Eentje perst er nu 450 pk uit en is verkrijgbaar met zowel achter- als vierwielaandrijving, terwijl een 575 pk sterke vierwielaangedreven de plaats van de SVR bovenaan het gamma inneemt.

LEES MEER:

Docu op zondag: Norman Dewis, Jaguar Chief Test Driver (1920 – 2019)

Ian Callum zwaait af als designdirecteur bij Jaguar-Land Rover

Eerste Test: Jaguar F-Pace SVR AWD