De jaarlijkse hoogmis van de automobiel ligt nog steeds in Genève. Klein of groot, Europees of internationaal, iedereen die iets of wat in het autowereldje te betekenen heeft, tekent naar goede gewoonte present in één van de drie hallen van Palexpo. Zowel de exposanten als de aanwezige journalisten en bezoekers zijn uiterst divers en bovenal internationaal. En dat zorgt steevast voor interessante gesprekken, bezoekers en taferelen. Precies daarom is de Geneva International Motor Show (GIMS), om het evenement maar eens bij zijn volledige naam te noemen, de ideale barometer om de laatste trends en evoluties op te volgen. Naar goede gewoonte nemen we je mee op virtueel sleeptouw in onze jaarlijkse fotospecial die deze keer uit twee delen bestaat – (Klik hier voor deel 2).
Boven: Michael Stoschek, de bezieler achter de New Stratos, heeft dan toch zijn droom werkelijkheid gemaakt. Zijn moderne en volledig in carbon opgetrokken interpretatie van de originele Lancia Stratos, gebaseerd op een Ferrari 430 Scuderia, krijgt dan toch een uiterst beperkte serieproductie van 25 exemplaren. Het Italiaanse Manifattura Automobili Torino (MAT) staat voor de conversie garant. Onder: De boze kijkers van de op 108 exemplaren gelimiteerde Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio NRING.
Boven: Geen GIMS zonder bevallige hostessen. Al waren er dat jaar opvallend minder dan afgelopen edities. Sommmige stands zoals die van de Duitse tuner ABT schrapten ze zelf helemaal… Onder: Hoewel de persdagen eerst en vooral bedoeld zijn voor de pers tref je er ook heel wat VIPS en andere bekendheden, ook van bij ons.
Boven: Bij Ferrari waren alle ogen op de nieuwe 488 Pista gericht, terwijl bij de collega’s van Alfa Romeo de nieuwe speciale edities Quadrifoglio NRING van de Giulia en Stelvio de spreekwoordelijke show stalen. Onder: Bij Toyota en Lexus opnieuw knappe concepts – hoewel de Supra Racing Concept ons toch wel heel gebruiksklaar leek. De Aston Martin Valkyrie AMR Pro lijkt dan weer pure sciencefiction. Ook al zijn Aston Martin, Red Bull Racing en Adrian Newey het menens met deze 1.100 pk sterke en 1.000 kg zware circuitracer. Waanzin.
Boven: Het beter stikwerk in het interieur van deze opvallend getooide Aston Martin DB11 Volante die er enkel met biturbo V8 is en dus niet met geblazen V12 zoals de coupé.
Boven/onder: Aan exclusief edelmetaal is er op de GIMS naar goede gewoonte geen gebrek. Van de extreme Italdesign Zerouno Convertible, die gebaseerd is op de Audi R8 V10 Spyder, tot de statige Bentley Flying Spur en Lamborghini Aventador S, qua (peperdure) uitersten kan het tellen. Allemaal (gerobotiseerde) automaten waardoor de Porsche 911 Carrera T er extra uitspringt, zeker met zijn rood geaccentueerd schakelpatroon.
Boven: Nog krachtiger, nog capabeler, nog extremer; de nieuwe generatie Porsche 911 GT3 RS (991.2) vraagt respect. Zozeer zelfs dat deze man erbij moest gaan zitten. Onder: Twee knappe Honda concepts, Nissan’s 2019 Formule E-racer en smaakvolle Alpine-merchandising.
Boven: De nieuwe Alpine A110 Légende met uitneembaar Tissot-klokje (waarover later meer), het betere presenteerwerk vanuit de elektrische Microlino en de voorloper van de nieuwe Mazda 3 oftewel Mazda Kai Concept. Onder: Naast uitzonderlijke auto’s zie je op de GIMS ook uiterst veel uitzonderlijke horloges; zoals deze IWC Pilot Chronograph Flieger Uhr Black Dial.
Boven: Dat het soms drummen is tussen de grote hoeveelheid kijklustigen is evident. Vooral bij de onthulling van de McLaren Senna GTR en Jaguar I-Pace was het op en rond de bewuste standen koppen lopen. Onder: Ook van dichtbij is de nieuwe V60 een knappe verschijning. Ook al zijn we minder overtuigd van sommige interieurplastics.
Foto’s: Pieter Ameye