Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ondanks bescheiden marges en dito verkopen gaat Nissan door met zijn Z-reeks. Het nieuwe model, genaamd 400Z, zou begin 2019 het levenslicht zien.

In de nasleep van Genève is het altijd iets rustiger dan gewoonlijk. Maar niets beurt ons op een koude maandag zo op als het nieuws dat een mainstreamconstructeur de sportwagen trouw blijft. Met steeds hogere ontwikkelingskosten, lagere marges en de hoge winstmarges op alles wat onder de noemer SUV valt, is het verleidelijk het sportwagensegment te laten voor wat het is. Bij Nissan beseffen ze echter maar al te goed de (marketing)waarde van de Z, waardoor het project verder gaat.

De 370Z gaat alweer mee van 2009 en was in zekere zin een grondige doorontwikkeling van de 350Z. Maar intussen hebben de Japanners (volgens Autocar) definitief beslist dat er een opvolger komt. Een designconcept zou worden voorbereid voor het Salon van Tokio met begin 2019 een definitief model dat naar verluidt 400Z zou heten.

Nissan 370Z Nismo

Nissan 370Z NismoNissan 370Z Nismo

Deze 400Z, met interne code Z35, wordt opnieuw ontwikkeld in samenwerking met zusterbedrijf Infiniti en zal zijn platform en techniek dus delen met de Infiniti Q60 coupé. Daardoor krijgt de Nissan voor het eerst ook toegang tot vierwielaandrijving, al zou deze worden voorbehouden voor de extra sportieve Nismo-versie.

Deze krijgt een extra gepeperde versie van de 60° 3.0-liter twin turbo V6, die momenteel al bij Infiniti gemeengoed is, en zou in standaard-specificatie zo’n 400 pk ontwikkelen. De Nismo zou er daar nog eens 75 pk aan toevoegen bovenop de rest van de gebruikelijke, circuitgeorienteerde addenda.

Nissan 370Z Nismo

Anders details zijn momenteel nog schaars. Wel staat het vast dat er terug een cabrioversie komt en dat het nieuwe model groter wordt dan het uitgaande. Al impliceert dat hopelijk niet dat de 400 zwaarder wordt. Want terwijl de 370Z een tikkeltje lichter was dan de 350Z, bleef het een forse jongen. Zeker in vergelijking met sportieve pluimgewichten zoals het duo GT86/BRZ.

Maar Nissan mikt dus duidelijk een categorie hoger, mede vanwege de hoge ontwikkelingskosten die het enkel met Infiniti delen kan. Een productieversie van de IDx Concept is dus jammer genoeg niet voor morgen.

[Bron: Autocar]