Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het is dit jaar 31 jaar geleden dat Volkswagen vergeefs glorie zocht op ‘s werelds hoogste hill climb. Dit jaar keert het merk terug naar de Rocky Mountains met de elektrische I.D. R Pikes Peak.

Al in oktober van afgelopen jaar liet VW weten dat het terug zinde op een deelname op de jaarlijkse hillclimb in Colorado. In de nasleep van het dieselschandaal en de imagoschade en de tegenvallende verkoop in de VS, lijkt het de ultieme marketingstrategie om via de puur elektrische racer VW’s toekomstige I.D.- modellen te promoten en het merkimago intussen op te poetsen.

I.D. R Pikes Peak

Meer dan dat de I.D. R Pikes Peak puur elektrisch en vierwielaangedreven is, geeft VW niet prijs. Wel dat het op 24 juni aanstaande zint op succes. Zo wil het kost wat kost beter doen dan de laatste keer dat een fabrieksteam uit Wolfburg aan de start stond. Dat was in 1987 met coureur Jochi Kleint die achter het stuur van zijn 660 pk sterke, twin engined, twin charged Golf, op enkele honderden meters van de finish uitviel met een gebroken versnellingsbak. Iets wat met de elektrische aandrijving van de I.D. R alvast geen probleem zou mogen zijn.

Om zeker te zijn van succes heeft Wolfsburg drievoudig Pikes Peak-winnaar Romain Dumas ingeschakeld. Het huidige record in de klasse van de elektrische prototypes staat momenteel op naam van Rhys Millen die in 2016 het 19,9 km lange parcours aflegde in een recordtijd van 8:57.118, van achter het stuur van een e0 PP100. Wil Dumas beter doen zal hij dus over minstens evenveel vermogen moeten beschikken. De e0 PP100 vertrouwde daarvoor op een 50-kWh lithium-ion batterij en zeven elektromotoren, goed voor meer dan 1.600 pk en 2.500 Nm koppel.