Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het gerucht van een instap-R8 met geblazen V6 dateert al van bij de lancering van de tweede generatie. Maar die komt er nu definitief niet. Dat heeft een Audi-woordvoerder bevestigt aan de collega’s van Road & Track.

Specifieker zou de R8 met 2,9-liter biturbo V6 de spirituele opvolger zijn van de atmosferische 4,2-liter V8 uit de eerste generatie. De tweede generatie kwam er immers eerst als 610 pk sterke V10 Plus, gevolgd door een 540 pk versie die meteen ook de nieuwe instapper werd.

Het idee van de V6 was oorspronkelijk afkomstig van Roland Schala, de technische baas binnen het ontwikkelingsteam van de R8, zelf. Die zei tijdens de lancering in 2015 dat de V6 de perfecte motor zou zijn voor een sportwagen met middenmotor zoals de R8.

Een jaar laterwerden de geruchten kracht bijgezet door een naar verluidt gelekte roadmap met toekomstige Audi-modellen. Daar werd opnieuw gewag gemaakt van een R8 met bi-turbo V6. De motor die momenteel ook in de RS4 Avant en RS5 Coupé te vinden is.

Maar nu lijkt het idee van de R8 V6 definitief te zijn afgevoerd. Althans dat wist een verder anonieme bron van bij Audi Amerika te melden aan de collega’s van Road & Track. Hoewel Audi momenteel nog de laatste hand legt aan een faceliftmodel van de tweede generatie, ziet de toekomst voor de Audi-supersporter er sowieso somber uit.

Zo werd er door Audi R&D-verantwoordelijke Peter Mertens onlangs gehint op het feit dat er geen derde generatie zou komen. Mede vanwege een tegenvallende verkoop. Vermoedelijk zal Ingolstadt, en Audi Sport in het bijzonder, in de toekomst focussen op winstgevende, snelle SUV’s.

[Bron: R&T]