Zoveel concept Jeeps tezelfdertijd? Dat kan alleen maar ter gelegenheid van de 52e Moab Easter Jeep Safari zijn.
Het is intussen een traditie dat Jeep van de jaarlijkse Moab Easter Jeep Safari, een evenement waarbij Amerikaanse Jeep-fans een ganse week kunnen offroad in de Moab-woestijn, Colorado, profiteert om een veelvoud concept cars te tonen. Deze moeten de Jeep-fans doen dromen en inspireren en beklemtonen bovendien de vele (nieuwe) accessoires die het merk in de aanbieding heeft. Dit jaar zijn er dat maar liefst 7 waarvan de 1965 Wagoneer Roadtrip, een van de allereerste luxeterreinwagens, misschien wel de meest opvallende is.
De restomod roep volgens Jeep ‘nostalgische herinneringen op aan een zomerse trip naar het Amerikaanse Yellowstone Nationale Park met het hele gezin’. De Wagoneer werd daarvoor met 12,7 cm verlengd en werd ook in de breedte aangepast voor een beter stance en geïntegreerde rotsrails. Een ‘razor’-radiatorrooster frist dan weer de voorkant op, terwijl architecturaal groen glas de originele ruiten vervangt.
De terreincapaciteiten van de Wagoneer werden bovendien opgekrikt door een verstevigd frame, Dana 44-assen met vergrendelingen voor- en achteraan, een vierpuntsophanging met schroefveren over de schokdempers en 17-duims stalen velgen met 33” BF Goodrich-terreinbanden. Binnenin beschikt de Wagoneer over de originele voor- en achterzetels, deurpanelen, zij- en achterpanelen, die allemaal zijn afgewerkt met leder in de kleur Oxblood. Bijkomende interieurdetails zijn onder meer een op maat gemaakte koeler en een gereedschapskist gemaakt van het kleppendeksel van de originele 230 Tornado OHC-6-motor.
De rest van de concepts zijn echter een stuk meer gericht op extreem offroaden en niet toevallig gebaseerd op de nieuwe Wrangler. Zoals de 4Speed bijvoorbeeld die op een met 56 cm ingekort chassis staat en 10 cm hoger staat. E ook de Dana-assen en BF-Goodrich-banden kregen een upgrade.
Maar de 4Speed is niet de enige aangepaste Wrangler. Minstens zo opvallend is de knaloranje Sandstorm die volgens Jeep ‘all about blitzing long, sandy straightaways is, while also being everyday usable’. Daarom misschien dat de viercilinder werd ingeruild voor een 6,4-liter HEMI V8, gekoppeld aan een handbak. Andere mods zijn een rolkooi, aangepaste ophanging met extra veerweg en extra verlichting.
Voor wie het iets klassieker mag is er de Jeepster die dichter aansluit bij de (originele) productie-Wrangler. Vandaar ook zijn rood/witte carrosserie. De J-Wagon is dan weer een extra-luxueuze interpretatie die zich evenzeer moet thuisvoelen offroad als in de grootstad. De laatste, aangepaste Wrangler is de Nacho die uiteraard knalgeel is en behalve de vele modificaties een viercilinder turbo krijgt.
Maar Jeep heeft ook aan zijn andere modellen gedacht, zoals de op Renegade gebaseerde B-ute die een 2,4-liter viercilinder benzine heeft, gekoppeld aan 9-traps automaat. Zeg maar een nog extremere interpretatie van de reeds erg capabele Renegade Trailhawk. Daarvoor staat de B-ute nog eens 7 cm hoger en is er extra chassisbescherming bovenop 17-duims velgen die nog eens 30 mm extra naar buiten staan.
Jammer genoeg blijft het bij plagen en gaat geen van deze concepts in (beperkte) productie. Heel wat accessoires zijn dan wél weer verkrijgbaar, wat uiteindelijk ook de bedoeling is van deze extreme offroaders. Tegen de Wagoneer Roadtrip zouden we echter geen ‘nee’ zeggen. Jullie?