Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De 240 pk sterke 2.0-liter twin-turbo diesel heeft ons aangenaam verrast in de Range Rover Sport. Doet hij dat ook in de Velar?

Land Rover’s interpretatie van de Jaguar F-Pace blijkt niet geheel onverwacht een schot in de roos te zijn. Met als gevolg goed gevulde orderboeken en lange wachtlijsten. De SUV met conceptcar-trekjes spreekt duidelijk aan vanwege zijn strakgelijnde ex- en interieur, maar over zijn rijcapaciteiten waren we tot nu toe minder onder de indruk.

Range Rover Velar D240

De Belgische invoerder had tot op heden immers de topversie D300 met 300 pk sterke 3.0-liter V6 diesel, luchtvering en alle toeters en bellen in de testpoel. Op papier de gedroomde variant vanwege zijn koppelrijke V6, comfortabele ophanging en vele gadgets die in theorie geheel des Land Rover’s zijn. Maar minder is waar.

Hoezo?
De combinatie van motor, ophanging en gewichtige opties zoals het panoramisch open dak, maken de D300 extreem zwaar (reken op een rijklaar gewicht van meer dan 2 ton). En dat vertaalt zich in een rijgedrag dat niet uitgesproken comfortabel of secuur is, laat staan precies.

Range Rover Velar D240Range Rover Velar D240

Wie weet zit de oplossing hem dus in deze 240 pk sterke 2.0-liter viercilinder Ingenium diesel. Deze presteerde al boven de verwachtingen in de Range Rover sport en kan dus ook in de Velar het antwoord zijn.

Is dit de Velar die je moet hebben?
Vermoedelijk wel. Met een rijklaar gewicht dat nog steeds rond de 1.800 kg schommelt zal de Velar nooit een atleet zijn. Maar de combinatie van de lichtere viercilinder die bovendien ook wat meer naar achteren zit, en een ophanging met klassieke veren en (adaptieve) dempers, beter dan een elektronisch gestuurde luchtvering, maken een wereld van verschil.

Range Rover Velar D240

Niet alleen gaat de koetswerkcontrole er merkelijk op vooruit en deint ze minder, ook is het stuur een stuk directer en is het geheel duidelijk meer in balans.

Geven de verschillende rijmodi een meerwaarde?
Ongeacht de gekozen setting van de wat Land Rover zijn Configurable Dynamics noemt, worstelt de ophanging nog steeds met een ‘ideale’ afstelling die controle combineert met een comfortabele demping.

Range Rover Velar D240Range Rover Velar D240

Zolang het asfalt er biljartvlak bijligt zijn er weinig of geen problemen, maar kleine of kort opeenvolgende oneffenheden worden nooit zo goed weggefilterd als je van een Range Rover mag verwachten.

Is het antwoord dan doorjassen?

Ook al niet. De Velar van de huidige generatie zal zonder flinke aanpassingen aan het onderstel nooit het dynamisch wonder zijn die het schijnbaar wel oogt te zijn. Alle dynamische badges en settings ten spijt, zit het er gewoon niet in. De 240 pk en 500 Nm sterke zelfontbrander die in de Rang Rover Sport net bijzonder goed geïsoleerd is, stelt het in de Velar met duidelijk wat minder geluidsisolatie en voelt zelfs niet een zo krachtig aan als in de Sport het geval. Zelfs niet in de toeren waar het blok zich ook niet van zijn meest geraffineerde kant laat zien.

Range Rover Velar D240

Wel merk je dat er flink wat minder gewicht in de neus zit dan in vergelijking met de V6. Zeker tijdens het aanremmen krijg je daardoor bij deze viercilinder een pak extra vertrouwen. Ook al omdat het rempedaal opvallend minder ‘sponzig’ aanvoelt.

Nog steeds geen grote liefde voor de Velar dus?
Eigenlijk niet. En dat heeft zo meerdere redenen. Enerzijds omdat ook deze Velar nog steeds niet uitgesproken sportief of comfortabel is, laat staan dat hij het beste van de twee zou verenigen. Anderzijds omdat ook de D240, ondanks een vanafprijs van ‘slechts’ 61.600 euro, in geen tijd 70 of zelfs 80.000 euro en meer kost. De optielijst is nu eenmaal lang en aantrekkelijk. Maar ook een noodzaak, kwestie van de je Velar er gelikt te laten uitzien.

Range Rover Velar D240

In de wetenschap dat de Range Rover Sport met dezelfde D240 er al is vanaf 65.200 euro, en de viercilinder daar een stuk beter tot zijn recht komt, is de keuze snel gemaakt. Toch zal dat het succes van de Velar niet stoppen. Maar dat ligt dan vooral aan de merites van de dames en heren op de designafdeling, beter dan die van de Ride and Handling.

Land Rover Range Rover Velar D240

Plus Min
+ Scherper zonder luchtvering
– Interne concurrentie

Weggecijferd

Motor Viercilinder, twin-turbo diesel
Aandrijving Vierwielaandrijving
Vermogen 240 pk (bij 4.000 tpm)
Koppel 500 Nm (bij 1.500 tpm)
Overbrenging Automatische 8-bak
Gewicht 1.841 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7.3 s
Topsnelheid 217 km/h
Opgegeven verbruik 5,8 l/100km
Prijs 61.600 euro

Verdict

7 op 10