Een nieuwe week, een nieuwe Lotus. En dat is deze week niet anders.
Tot zover ons cynische zelf. Maar je zou voor minder. Pas afgelopen maand toonde Hethel ons een speciale editie Exige Type 25, terwijl het kort daarvoor nog een licht vernieuwde versie toonde van de 3-Eleven circuitracer. De nieuwe modellen volgen elkaar dus razendsnel op. Al moet je nieuw uiteraard met een korrel zout nemen.
Niet dat er met de vele versies en varianten iets mis zou zijn. Integendeel zelfs. De standaard Exige S V6 blijft de meest memorabele sub 100.000 euro-auto die ondergetekende ooit gereden heeft. Alle nieuwere en geüpdate versies kunnen wat dat betreft dus alleen maar beter doen.
Minder downforce
Deze week is het de beurt aan de Exige Sport 410. Zeg maar een iets toegankelijkere versie van de circuitgeorienteerde Exige Cup 430. De Sport 410 erft wat dat betreft het legio van wat de Cup-versie zo bijzonder maakt, waaronder een extra oliekoeler en extra krachtige koppeling, maar levert 20 pk in (410 pk in plaats van 430 pk). Tevens stel je het ook met iets minder downforce, 150 kg in plaats van 220 kg, bij een topsnelheid van 290 km/h. Lotus quote een drooggewicht van 1,056 kg.
De drievoudig instelbare Nitron-dempers zijn gebleven, net als Eibach-anti-rolbars en AP Racing-remmen. Aan de binnenkant wordt je dan weer getrakteerd op een grote portie Alcantara, net als op een stel carbon racekuipjes en een handgeschakelde zesbak met open schakelmechanisme.
Net als bij de Cup-versie is er geen automaat beschikbaar. En maar goed ook. Airco, een beperkt infotainmentsysteem en een legio onderdelen in carbon staan naar goede gewoonte op de optielijst. Met een vanafprijs van 111.800 euro is de Exige Sport 410 zo’n 15.000 goedkoper dan de Cup 430-versie. Maar gezien de lange en prijzige optielijst kan dat bedrag nog makkelijk oplopen.