De ‘oude’ Vantage keert nog een laatste keer terug als hommage aan de die andere Vantage V600.
Eind jaren ’90 hadden de Britten immers al een (V8) Vantage V600 in de catalogus staan. Het was een laatste evolutie van de grote coupé met V8, en vlak voor de introductie van de Vanquish draaide het merk in 1999 nog een laatste keer het volume open. Het resultaat was de Vantage V600 en de op 40 exemplaren gelimiteerde V600 LM als referentie naar de 40 jaar sinds de overwinning van de DBR1 op het Circuit de la Sarthe.
Standaard kwam de twin (!) supercharged 5,3-liter V8 met 550 pk, maar wie voor het optionele ‘Driving Dynamics package’ koos, kon dat vermogen nog verder zien stijgen naar een voor die tijd ongeziene 600 pk. Al heeft de unieke setup, met twee prominente superchargers aan weerszijde van de V8, ook zo zijn nadelen. Zo neemt het maar liefst 16 uur in beslag om de bougies te vervangen…
Standaard handbak
Maar nu is er dus een nieuwe 600 pk sterke V600 die gebaseerd is op de oude V12 Vantage S met atmosferische 5,9-liter twaalfcilinder. Aston is er als de kippen bij om te zeggen dat het écht wel de laatste van de oude Vantage is, maar dat het model er in gelimiteerde productie komt op vraag van een klant. Gelimiteerd mag je in dit geval best letterlijk nemen met slechts 7 Coupé’s en 7 Roadsters, telkens gebouwd en desgewenst ook gepersonaliseerd door de Q-divisie.
Elk koetswerkpaneel van de nieuwe V600 is nu van carbon. Maar mocht je er ooit eentje zien dan herken je hem eventueel ook aan zijn nieuwe, specifieke grille en motorkap of aan de zijdelingse luchtinlaten die verwijzen naar zijn opvolger. Opvallend tenslotte is dat elke V600 standaard met Aston’s handgeschakelde 7-bak komt. Reeds allemaal uitverkocht dus? Merkwaardig genoeg niet. Want er zouden er nog enkele beschikbaar zijn. Een (vanaf)prijs geven de Britten echter niet mee. If you have to ask…