Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Aan de vooravond van de afgelopen 24 uur van de Nürburgring onthullen de Britten een extra sportieve DB11 AMR met meer pk’s, een tikkeltje minder gewicht en extra focus.

Het AMR-verhaal, kort voor Aston Martin Racing, start op het Salon van Genève in 2017 waar het merk straat- en circuitversies toont van onder andere de Vantage en Rapide. De straatversies gaan door het leven als ‘AMR’, terwijl de circuitversies het achtervoegsel ‘AMR Pro’ krijgen. Maar vanaf dan wordt het duidelijk dat de AMR-badge meer gewicht krijgt en dat er van alle modellen een extra sportieve versie komt.

DB11 AMR

Exit DB11

Dat is nu ook het geval voor de DB11 die als DB11 AMR iets minder GT, en iets meer sportwagen wordt. Opmerkelijke is dat met de lancering van de AMR-versie de standaard DB11 uit de brochures verdwijnt. Aston bouwde er uiteindelijk zo’n 4.200-tal van over een periode van zes maanden.

DB11 AMR

DB11 AMRDB11 AMR

DB11 AMRDB11 AMR

Enkel met V12

Hoewel de DB11 er intussen ook met een geblazen V8 is, is de DB11 AMR er enkel met de geblazen 5,3-liter V12. Die ziet zijn vermogen stijgen van 600 pk naar 630 pk, terwijl het koppel van 700 Nm ongewijzigd blijft. Met een sprint naar de 100 km/h in 3,7 s (-0,2 s) en een topsnelheid van 335 km/h is het een van de snelste Astons ooit. Om het sportieve aspect verder te beklemtonen zijn er onder leiding van chassisgoeroe Matt Becker (ex-Lotus), ook wijzigingen voor de ophanging en het elektronisch brein van de ZF achtbak, en krijgt elke DB11 AMR standaard een sportiever uitlaatgeluid.

DB11 AMR

Visueel krijgt elke AMR een resem details in carbon, terwijl andere zaken zoals het dak en de drempellijsten standaard in glanzend zwart zijn uitgevoerd. De (optie)lijst is echter nog lang en prijzig en staat bol van de extra’s uitgevoerd in carbon, maar maakt bijvoorbeeld ook gewag van een extra adaptieve spoiler. Binnen domineert dan weer eenzelfde thema met veel carbon en een centraal accent over de stoelen. Al is klant uiteraard koning en kan je via het departement Q alles naar wens en tot in het extreme personaliseren.

DB11 AMR

DB11 AMR Signature EditionDB11 AMR Signature Edition

DB11 AMR Signature EditionDB11 AMR

AMR Signature Edition

Naar de reguliere en ongelimiteerde DB11 AMR voorzien de Britten ook nog 100 DB11’s in AMR Signature Edition. Deze zijn uitgevoerd in de typische combinatie van Stirling Groen met Lime accenten, net zoals de racers van het merk, en werden speciaal samengesteld voor de opening van Aston’s AMR Performance Center aan de Döttinger Höhe, zeg maar het lange rechte stuk van de Nürburgring Nordschleiffe, en vervangt het het oude Nürburgring Test Center.

2018_AMR-Performance_Centre_01

AMR Performance Center

Het nieuwe AMR Performance Center is een one-stop-shop voor alle racefanaten van het merk en moet hun ook helpen om hun circuittalenten verder te ontwikkelen. Zo kan je er je nieuwe auto met de hulp van ingenieurs en specialisten samenstellen, maar ook instructeurs huren om je vaardigheden op het circuit te verbeteren of zelfs complete racers huren.

2018_AMR-Performance_Centre_01

Tevens zal het AMR Performance Center zich ook ontfermen over het onderhoud van de meeste extreme modellen van het merk zoals de One-77, Vulcan en de nieuwe Valkyrie.